Sitter här och tänker…

…på det stora i det lilla. Just nu är jag fullt upptagen med en översättning, den som jag nämnde i förra inlägget. Det är en manual till en specifik maskin. Del ett som bestod av cirka femton sidor gjorde jag för några veckor sedan. Den var verkligen supersvår. Sååå teknisk, och det är egentligen inte min starka sida men jag är också jäkligt envis. Jag lånade hem en stor trave med teknisk litteratur från bibblan, kontaktade svenska företag som arbetar med just den här maskinen för att få reda på namn på olika maskindelar, satt och chattade med tekniknördar på diverse forum på internet osv, och till sist blev översättningen klar. Men nätterna innan var fulla med ångest över vissa termer och denna förpepprade översättning hängde som ett ok över mig i flera veckor.

Nåväl. Jag hade nätt och jämt hunnit mejla iväg den till kunden förrän det kom ett svar från dem: “Vi har ca 100 sidor till som behöver göras. När kan du ha det klart?” Jag höll på att dö, men som ni vet fick jag förlängd leveranstid eftersom de hittade ett antal sidor till som också skulle vara med, och jag tänkte att jaja, det får väl gå.

Och det är nu (äntligen) jag kommer fram till det fina i kråksången. De här hundra sidorna känns helt hanterbara därför att jag gjorde de där femton helvetessidorna först. Nu har jag terminologin, vet hur maskinen ser ut och hur den fungerar. Och det är då jag tänker på att det är ju så här det ofta är i livet; att vi ställs inför svårigheter som vi svär ve och förbannelse över, men som sedan i förlängningen visar sig vara en välsignelse och till stor hjälp när vi senare ställs inför ännu större svårigheter som vi nu helt plötsligt har redskap och erfarenhet att hantera dem med.

Himla fiffigt! Nu fortsätter jag med min översättning. Ha en fin söndag!

image1_20130508174501 Inte riktigt den här, men en liknande…

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

