Söndagstankar…

Söndag i Linköping. Det är mörkt och blåsigt, gatornas ljusdekorationer klamrar sig fast vid husväggarna. Sambon och jag jobbar, dels med en liten översättning som det var bråttom med, och dels hjälper vi äldste sonen att språkgranska hans inlämningsuppgift i skolan. Jag har ingenting emot de här jobbarhelgerna egentligen. Det ligger en vila i att veta att det finns en uppgift att göra. Och vädret inbjuder inte direkt till långpromenader.

Jag kollar väderprognosen för Gran Canaria; sol och 22 grader varmt. Längtar efter att bada i havet. Det är nog det jag längtar efter allra mest, det salta, svala, mäktiga, kraftfulla havet. Snart åker vi. Lämnar vardagen en stund, rutinerna och vanorna, det inrutade och förutsägbara. Lite läskigt känns det, pirrigt. Vi tycker om det förutsägbara, blir lugna i vardagslunken samtidigt som den ibland känns förfärligt enahanda. Fast skön och trygg. Si och så, svart och vitt.

I natt hade jag svårt att sova, oron malde runt i huvudet. Jag gick upp och tittade i min almanacka, såg på dagarna som kommer, de inbokade massagetiderna, de lediga dagarna, stöket före jul, dagen då äldste sonen kommer hem, och det skänkte mig ro. Att veta att vardagen finns där. Sen, när vi kommer hem. Det inbokade, inrutade, trygga.

Visby_Höststorm

calm-sea-1434266279j0e

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Söndagstankar…

  1. enaningomyoga says:

    Åh du behöver semester! Kram

Leave a Reply

