Det finns ett predikament…

… som man ställs inför ibland som egenföretagare, och det är när inbokade kunder inte dyker upp, eller lämnar återbud väldigt sent.

Jag har en policy som också står på hemsidan och visitkorten; avbokning senast si och så, annars debitering. För så är det ju överallt, hos tandläkaren, frissan, doktorn osv. Sen är ju jag en flexibel person, och om en kund som jag känner har en orsak att utebli, kanske sjukt barn eller trasig bil eller nåt sånt, så är det naturligtvis okej. Shit happends, liksom. Överhuvud taget försöker jag undvika att ladda en sån situation med negativ energi. Är jag schysst och medgörlig så kommer kunden igen en annan gång, men om jag blir arg och skickar räkning och kräver att få mina pengar får jag kanske – i bästa fall – mina pengar men ser förmodligen aldrig röken av kunden mer.

Men sen är det ju det där med respekt för mig och min yrkesutövning. Jag vill inte känna att en kund är nonchalant, eller får signaler från mig att jag inte sätter något större värde på mina behandlingar. Det är en balansgång.

Idag hade jag tänkt vara ledig för jag har masserat så mycket på sistone, men igår ringde en kille och ville så gärna ha massage och healing att jag bokade in honom på förmiddagen idag. Han har varit hos mig en gång förut, för ett år sen ungefär. Jag ställde väckarklockan, gjorde mig i ordning, gick ner i lokalen och tände ljus och förberedde mig. Då kom ett sms: “Tyvärr kan jag inte komma idag, återkommer om ny tid.” Inget mer, ingen förklaring, tio minuter innan hans behandling skulle börja. Jag försökte ringa men fick inget svar, så jag skickade ett sms och sa att han inte kan avboka så sent utan att betala, men om han hör av sig snarast och bokar en ny tid så kan vi lösa det på det sättet.

Ännu har han inte hört av sig och då blir jag så där tveksam. Ska jag skicka en räkning? Ska jag låta honom slippa undan, tänka att det kanske har hänt nåt tråkigt som han inte kan styra över? Ska jag vara tuff och sträng eller inte? Ska jag tänka att det var ju bra att jag kom upp tidigt idag i alla fall och fick lite annat bra gjort?

Håhåjaja, egenföretagarens vardag…

 

 

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

8 Responses to Det finns ett predikament…

  1. enaningomyoga says:

    Åh vad jag blir less när jag läser och jag känner igen förståss 🙂 Jag tycker ju att han ska betala men vet samtidigt att jag nog skulle varit lika villrådig som dig. Det hände mig två gånger med samma klient och då fick han betala. Men det är enda gången jag gjort så faktiskt.

  2. Pernilla/I will not keep calm says:

    Åh, vad svårt! Jag skulle bli sjukt irro. Speciellt som du skickade det andra sms:et, han fick ju en chans där. Han verkar nonchalant. Men samtidigt kan det ju ha hänt något, som sagt. Jag avundas dig icke ditt beslut. Den berömda magkänslan kanske får råda?

  3. Pernilla/I will not keep calm says:

    Som du ser får jag inte skriva kommentarer med mitt bloggnamn här längre. Gissar att det är F-ordet som spökar. Men det är jag ändå!

    • carinakinna says:

      Jag förstår att det är du 😉 Ja, han verkade nonchalant men han sms:ade en ursäkt idag och sa att han förstod och att han förstås skulle boka en ny tid, och då nöjer jag mig med det.

  4. Skönt att få ett positivt svar på klurigt bekymmer, men stå på dig och ta betalt!

Leave a Reply

