En ny idol…

Jag satt och tittade på SVT:s extrasändning i TV idag angående dåden i Paris och fick en ny idol. Mats Karlsson – vilken kille! Ny direktör för Utrikespolitiska Institutet som sitter där och förklarar lugnt, sakligt och kunnigt om hela soppan i Mellanöstern, IS, Ryssland, USA:s roll i Irak, mm. Beskriver alla hur och när och varför. Och han säger gång på gång: “Vi får inte bli rädda när terrorn slår till.” Och han säger att det är klart att vi ska bekämpa terroristerna, de här personerna som har tomrum i sitt inre som de fyller med aggression och våld, men det som framför allt måste till är realpolitiska lösningar för att få stopp på dem som styr dessa terrorister, de som använder de här arga unga männen som ammunition. IS måste stoppas och det kan “bara” låta sig göras genom att först reda upp situationen i Syrien/Irak och sedan få Saudiarabien, Iran och Turkiet att enas om sin inställning till IS så att IS’ tillgångar (pengar och vapen) kan strypas.

Mats lovar inte att det blir lätt, men han säger lugnt och förtroendeingivande att det är den enda vägen att gå. Och han redogör för den planerade agendan, arbetet är redan igång. Målet är ett fritt val i Syrien om senast 18 månader. Assad måste bort så småningom, menar han, men misstaget med att ta bort alla starka personer runtomkring honom – så som skedde i Irak efter Saddam Hussein – får inte upprepas.

“Kan vi bara strypa deras tillgångar så kommer IS att kollapsa”, säger Mats Karlsson och jag vill så gärna tro honom. Han säger också: “Terrorister är svaga människor med allvarliga brister i sitt inre.” Och de är bara ungefär 30.000! Hur svårt ska det vara, egentligen att få bort dem?

FN ska leda processen, EU:s ledare samlas till ett extrainkallat möte på fredag, G20:s möte som hålls idag har gått ut med ett gemensamt fördömande och ägnar en stor del av mötet att diskutera åtgärder. Goda krafter i arbete. Intelligenta, civiliserade människor som sätter sig runt förhandlingsbord för att diskutera fram lösningar, dra upp riktlinjer, hjälpas åt att hitta gemensamma strategier för att försvara vårt fria, öppna samhälle, för att utrota de där satans idioterna och deras bihang. Jag tänker igen på solen och nordanvinden. Hur kylan får oss att sluta oss tätare tillsammans, för oss närmare varandra.

Sen är jag ju inte naivare än att jag förstår att det är många som har en egen agenda i sammanhanget, att USA har sina egna intressen i saken, Ryssland likaså och många fler. Att det är någon som köper oljan som IS producerar och frågan är vem, och var får de sina vapen ifrån… Att pengar och makt på många platser talar högre än drömmen om frihet, fred och jämlikhet är jag medveten om. Förstås. Men ändå, jag tror på Mats Karlsson. Jag behöver det just nu, någon att hålla i handen som talar om för mig att jag inte ska vara rädd och att allting kommer att ordna sig.

413300

Mats Karlsson, direktör för Utrikespolitiska Institutet

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to En ny idol…

  1. enaningomyoga says:

    Tack. Jag känner som du, behöver någon som kan förklara och som man kan lita på. Nu har jag också Mats Karlsson att ty mig till 🙂

  2. Fru Fransson says:

    Instämmer helt och hållet! Hoppas att han kan återkomma i rutan…

Leave a Reply

