Ett collage…

Igår fyllde jag 56 år och tänkte att det kunde vara roligt med ett litet collage över livet, sett i 10-årsintervaller.

Så:
1965, Carina 6 år.

DSCN4679Jag bor med pappa, mamma och storasyster i Stockholm men tillbringar alla lov på landet utanför Linköping. När jag fyller 6 år börjar jag på lekis (som det hette då). Tills dess hade jag varit hemma med mamma, vilket inte alls var något konstigt på den tiden utan snarare det allra vanligaste. Inget man såg på med rynkade eller höjda ögonbryn, som nu.
Ett av mina starkaste minnen från lekis är att jag stal en liten ko av plast som mamma tvingade mig att lämna tillbaka och be om ursäkt för. Det var pedagogiskt gjort; alltsedan dess har jag, med undantag för några tuggummin i kiosken på högstadiet, varit väldigt medveten om det där med ditt och mitt.

1975, Carina 16 år.

DSCN4680Pappa, mamma och jag bor numera på landet utanför Linköping och jag har just börjat på gymnasiet och känner mig sååå vuxen. Min bästis Annica och jag går i samma klass och jag är olyckligt kär i Pekka. Jag hänger all ledig tid i stallet, diggar David Bowie, Janis Joplin, Roxy Music och Supertramp, och läser i stort sett bara skräck, science fiction och psykologiböcker.

1985, Carina 26 år.

DSCN4688Jag bor i en lägenhet i Linköping och jobbar som sekreterare på ett dataföretag. Sambon och jag har varit tillsammans i 9 månader och börjar fundera på att flytta ihop. Jag känner att jag har hittat Mr Right, och lever ett lyckligt och relativt sorglöst liv. Sambon och jag är i England på somrarna, åker på skidsemester på vintrarna, umgås med kompisar och har det allmänt bra.

1995, Carina 36 år.

DSCN4685Äntligen! Om ett par veckor ska vi flytta ut till den lilla gården som vi håller på och renoverar. Vår äldste son är 6 år och den yngste 1,5. Caritsa, 12 år och hennes fölunge Choice är redan på plats på gården. Vi lägger varenda krona och varenda timme på gården, och har slitit så hårt för att huset ska bli möjligt att bo i för vår lilla familj. Jag har ingen anställning, utan vi jobbar båda två i sambons översättningsföretag.

2005, Carina 46 år.

DSCN4689En ganska tuff period i livet. Jag jobbar mycket i mitt eget företag, tar hand om gammal, sjuk mamma och sköter hästar. Det går för runt, som man brukar säga. Samtidigt brottas jag med många funderingar kring mig själv, livet, själva meningen med allt. Kraft hittar jag i vårt boende, naturen och familjen.

2015, Carina 56 år.

DSCN4676Jag bor i en lägenhet i Linköping med sambon och yngste sonen. Caritsa är borta, liksom gården och mamma, sedan flera år. Livet har blivit otroligt lugnt. Jag försöker att vänja mig vid att inte behöva göra så mycket hela tiden, jobbar betydligt mindre och skriver desto mer. Njuter av att bli äldre, lugnare, klokare och av livet tillsammans med mina kära.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

10 Responses to Ett collage…

  1. enaningomyoga says:

    Fint att läsa. Varmt grattis ❤️️

  2. EvaH says:

    En riktig livsdagbok. Fint! Grattis i efterskott!/EvaH

  3. Johan Gunnbäck says:

    Ja, stort grattis! Väldigt bra resumé. Kul som attan att ha fått vara med under en tid i ditt liv! Ktamar!

  4. Pernilla says:

    Alltså, jag skrev en kommentar här förut, men den försvann. Det verkar som att wordpress har bestämt sig för att inte gilla F-ordet i mitt bloggnamn. Så nu får jag väl heta Pernilla då… Kommer inte ihåg vad jag skrev för kommentar, men du – du bor ju i Linkan? Ska du inte komma på bloggträffen 3-4 oktober? Ja?

    • carinakinna says:

      Jag vet inte, funderar på det men det är nog inte så många jag känner där mer än dig. Annika o Eva ska ju inte komma väl?

      • Pernilla/I will not keep calm says:

        Nej, de kommer inte. Än så länge är det Kate Reader, Spader Madame, Yllet, Fru Fransson och The Queen of Fucking Everything – de tre sista bor i Linköping. Sen är det troligtvis några läsare. Jag tror det kan bli en bra skara 🙂 Lagom stor! Du behöver inte bestämma dig förrän det är dags, det är mest för att vi ska boka bord till kvällen – men det borde ju gå att ändra, antar jag. Om inte för många hakar på i sista stund, såklart. Inget tvång dock ❤ Var sak har sin tid.

      • carinakinna says:

        Ok, jag känner ingen av dem andra men lovar att fundera på saken 🙂

Leave a Reply

