Perfekta dagar…

Ibland blir en dag helt perfekt, utan att man har planerat det så eller ens tänkt på att det skulle kunna bli så.

Vi hade bestämt att åka till skogen och plocka svamp. Jag, sambon, yngste sonen och reservsonen M. Och till skogen for vi, och kantareller hittade vi minsann. Inga jättemängder, men lagom mycket. Dessutom lärde M. oss att plocka citrongul slemskivling, en vanlig svampsort som är underbart god till fisk eftersom den smakar citron.

Bild 2.citrslem.2846.6Vi upptäckte dessutom att blåbärssnåren var fulla av enorma, övermogna och jättesöta blåbär. Efter ett antal timmar kände vi oss nöjda och for hemåt, blåa kring munnarna. Hemma hos oss åt vi te och mackor, och sedan rensade grabbarna och jag all svamp medan sambon gick och handlade. M. stack hem till sig och hämtade en flaska gott rödvin och så vi åt tillsammans allihop med tända ljus, ugnsstekt lax, kokt ris, nystekta kantareller och slemskivlingar och, som pricken över i, det goda vinet.

En perfekt dag i all sin enkelhet. Inte behöver man resa tvärs över jorden för att hitta ro och avkoppling. Ställ mig i en granskog tillsammans med min familj, bara. Det räcker gott.
Dessutom fick jag med mig en gyllene pärla att trä upp på mitt minneshalsband och spara till framtida, mörkare dagar; yngste sonen och jag hittade en underbart vacker liten skogstjärn. Jag tog av strumpor och skor och satte mig på en stock med fötterna i det ljumma, mjuka, svarta vattnet, och sonen och jag konstaterade att där hade vi nog kunnat stanna resten av livet.

PIX-TGXNFZEftersom vi inte hade någon kamera med oss har jag lånat en bild från PIX Gallery. Ungefär så här såg det ut.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Perfekta dagar…

  1. enaningomyoga says:

    Åh vilken rofylld dag. Kram

Leave a Reply

