Värsta skräckscenariot – första akten

Scen 1: Fredag förmiddag. Carina sitter vid datorn och arbetar med mastodontöversättningen (som vanligt). Det är nu mest småplock och finputs kvar att göra på de ca 100 sidorna svår, teknisk text. Carina känner sig mycket nöjd med vetskapen att det är tre arbetsdagar kvar till leverans. Allt är under kontroll.
Det plingar till i mejlboxen; ett meddelande från uppdragsgivaren: “Hej, vill bara kolla att allt går bra och att ni  kan leverera på måndag som vi kom överens. Det är viktigt att det inte blir några förseningar.”
Carina skriver ett käckt svar: “Hej, allt tuffar på enligt plan, och vi räknar med att leverera på måndag som vi har sagt. Trevlig helg!

Scen 2: Carina sitter och äter lunch och hör att datorn stänger av sig. Tänker att jaja, den var väl lite trött eller nåt. När Carina senare försöker sätta på datorn igen går det inte. Den stänger av sig efter några sekunder, gång på gång och den är glödhet.

Sambon: “Du har väl för guds skull gjort en back-up?”
Carina: “Det är väl klart. Allting ligger på dropbox.” (man sparar sina dokument på nätet och kan få tillgång till dem från vilken dator som helst i hela världen).
Yngste sonen: “Du får jobba på min dator, mamma.”
Carina: “Tack, hjärtat.

Scen 3: Carina sätter sig vid yngste sonens dator och öppnar förtröstansfullt sin dropbox. Letar bland filerna, men hittar inte den som handlar om flishuggen. Letar igen, snabbare nu. Ingenting. Paniken börjar sprida sig i kroppen. Hjärtat slår hårt, svetten rinner. Var i he-e är filen!!!
Carina djupandas och drar sig till minnes att dropbox för länge sedan signalerade att den var full, men eftersom det ändå verkade gå att spara i den så gjorde slarviga Carina ingenting åt saken…
Ytterligare en hemsk tanke slår Carina; romanen! Bokmanuset som hon jobbat på så länge! Kollar febrilt i dropbox och hittar filen, men det är en gammal version. De sista fyrtio sidorna eller så fattas…

Scen 4: Yngste sonen uppgraderar dropboxen i hopp om att dokumenten ska dyka upp. Så är icke fallet. Han jobbar frenetiskt med att försöka få igång Carinas dator. Sambon är klok och håller sig undan. Carina går ner i massagelokalen och masserar tre kunder medan hon tänker: Är det fysiskt och mentalt möjligt att skriva om de hundra sidorna på tre dygn? Om jag jobbar dygnet runt? Skulle det gå? Om inte, vad i he-e ska jag säga till uppdragsgivaren? Andas. Andas.

Slut första akten.

RIDÅ

To be continued….

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

9 Responses to Värsta skräckscenariot – första akten

  1. Miafia says:

    Meeen hjälp!! Asså näääe! Undrar så vad som hänt med din dator? Vet att det går att få ut innehållet ur hårddisken men det krävs nog proffs till det. Likaså att ta reda på felet. Fyyyyy vilket jäkla dilemma!! Hoppas hoppas såå att det ska lösa sig för dig. Rena rama skräckhistorien detta! Håller både tummar o tår för en lösning!!
    Kraaam Marie

  2. enaningomyoga says:

    Min mans hårddisk kraschade en gång med hundratals bilder som ar färdiga för leverans! Utan back up… Jag tror han åldrades 10 år direkt. Proffsen kunde inte ens öppna den… Då kom en händig kompis hem till oss, fixade den! Helt obegripligt men underbart. Hoppas samma händer dig! Och ja, idag har han ett antal back up:er för vem kan fixa bröllopsbilder some borta?! The moment is gone 🙂

  3. Camilla says:

    Mardröm! Jag håller verkligen tummarna för dig!

  4. Johan Gunnbäck says:

    Fy satan!!!!

  5. Marika says:

    Oh shit! Fick ont i magen för din skull. Håller tummarna!!!

Leave a Reply

