Helveteselden…

…är ett gammalt namn för bältros. Ett väldigt lämpligt namn, för övrigt. Det är verkligen inte kul när ens älskling står framför en med desperat blick och sönderkliade, blödande armar. Bältrosen får nerverna att signalera klåda, men hur mycket han är river så blir det inte bättre. Bara värre.

Det här är inget man skulle önska sin värsta ovän, ens. Jag läser på internet att besvären kan kvarstå i månader, ja upp till ett halvår eller mer, men det vågar jag inte andas om till sambon. Eftersom han fick virushämmande medicin så snabbt så lever jag fortfarande på hoppet att det kommer att bli bra snart.

Det har blivit lite bättre, klådan och den brännande känslan kommer i attacker men dessemellan är det rätt ok. Då går vi ut. Han mår bättre utomhus men det går inte alltid så bra att ha kläder på kroppen. I går var vi i skogen, åt hallon och blåbär, njöt av allt det gröna. Idag är det för jävligt igen. Han vankar fram och tillbaka, fram och tillbaka, river och river.

Ofta sover han bra på nätterna, tack och lov, men ibland vaknar jag av det rivande ljudet. Ibuprofen, kylbalsam, lite alkohol, kall luft, distraktion med hjälp av tv eller – som sagt – att gå ut är sådant som hjälper. Han försöker meditera, andas sig igenom det värsta, ligger på sängen med händerna formade som en pyramid, flyr kroppen och låter medvetandet flyga iväg till trevligare ställen och tillstånd.

Stackars, stackars sambon.

fire_43106983

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

9 Responses to Helveteselden…

  1. vimzet says:

    Stackarn, vilket helvete!! Kan han inte ha bomullsvantar som man har på småbarn vid vattenkoppor?

  2. Jag har förstått att det suger fett att ha bältros. Med hopp om snar kryning! (kan man säga så? jag säger så iaf!)

  3. enaningomyoga says:

    KS -kolodialt silver har hjälpt en hel del har jag hört. Stackars människa ❤️️

  4. carinakinna says:

    Tack, jag ska kolla.

  5. Bältros har jag haft. På halsen. På mig kliade de inte utan gjorde fruktansvärt ont. Jag kunde inte röra mitt huvud pga smärtan. Lider verkligen med din sambo. Kram

Leave a Reply

