Jag och min flishugg…

Vi börjar äntligen närma oss vägs ände, flishuggen och jag, översättningen som tagit större delen av sommaren. Än återstår en hel del arbete; jobbiga avsnitt som jag hoppat över, genomläsning, finputs, leta upp svåra (läs “omöjliga”) ord, osv. Ett av problemen är att den ursprungliga texten är översatt från tyska till på sina ställen rätt dålig engelska, vilket emellanåt gör det jättesvårt att förstå vad som egentligen menas.

Ett exempel: På ett ställe står det “scratch pad”, alltså “anteckningsblock” eller liknande. Och det kanske är så, men jag har väldigt svårt för att tro att tillverkaren av denna maskin, någonstans bland matningsvalsar, kuggar och drev, hydraulpumpar och flisknivar har stoppat in ett anteckningsblock…. hmmm….

Det spöregnar ute. SMHI varnar för det lägsta lågtrycket för hela sommaren, och tänk att just den här helgen är yngste sonen ute och paddlar kanot med en kompis. Bra tajming! Jag hoppas att de har slagit läger någonstans, ligger i tältet och chillar och väntar ut regnet.

Sambon mår äntligen bättre igen. Han fick en allergisk reaktion på virusmedicinen som gav hiskeligt kliande nässelutslag. Den här sommaren har inte varit så kul för honom, precis. Och jag har väl inte direkt skrattat ihjäl mig jag heller, även om jag försöker att komma ihåg det som trots allt varit kul och mysigt (Paul McCartney, besöket från Oslo, utekvällarna med goda vänner, promenader och fikastunder). Men åh, vad jag längtar efter att vi ska kunna åka iväg en vecka någonstans när översättningen är klar. Få vända ryggen åt allt regn och rusk, jobb och vardag. Åka någonstans där det är varmt och soligt, och bara ägna oss åt sol o bad, dricka vin på uteserveringar, strosa runt bland små butiker, äta ute och bo på hotell. Det känns som om vi har förtjänat det. Någon som har något förslag?

shutterstock_232923259

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Jag och min flishugg…

  1. enaningomyoga says:

    Åh det är självklart att ni behöver lite sol, värme och vila någonstans. Jag älskar Budapest, det är ju en stad med många bad och även ett utomhusbad på en ö. Men ni kanske vill ha mer renodlat bad? För några år sedan tog jag och min man flyget till Santorini (Norwegian flyger dit) bokade ett litet hotell via nätet och det var fantastiskt. Inte speciellt dyrt heller. Lycka till med både flishugg och planer!

  2. Marika says:

    Elba är mitt paradis…lätt för mig att säga som bor i Italien…men i alla fall. Kramar

  3. baraanna says:

    Jag röstar på Santorini eller Parga, jag är väldigt svag för Grekland och har varit där många gånger….

    • carinakinna says:

      Tack för ditt tips. Ja, Grekland är mysigt. Nu får vi se hur det blir med att resa. Sambon har det förfärligt besvärligt med sin bältros så det kanske dröjer innan vi kan komma iväg någonstans.
      Kram

Leave a Reply

