Människan spår men gud rår, och konsten att mata båda hästarna…

Jag blir lite full i skratt när jag tänker på mitt käcka uttalande i ett blogginlägg för ett tag sen, att jag minsann skulle planera den här sommaren. Och hej o hå så himla bra det gick… För det första ramlade den där stora översättningen in, och för det andra fick ju sambon bältros igen. Så gick det med de planerna.

Så här sitter jag och jobbar 24/7 (nästan), och han vankar omkring och försöker finna lindring från den brännande smärtan. Vi plockar de små guldkornen där vi hittar dem; i torsdags gick vi till Nykvarnsparken och tittade på massa gamla, fina bilar. I går fikade vi i Trädgårdsföreningen och strosade omkring i det stora växthuset och njöt av allt vackert där. I kväll ska vi gå till Mörners med kompisar och ta en öl eller två. De där små, viktiga glädjeämnena som betyder så himla mycket.

IMG_2728

Jag till vänster och kompisen Agneta på Mörners

Att våga släppa taget om livet, förväntningarna och föreställningarna. Att åka med i livet, acceptera allting som kommer i ens väg. Att veta i sitt hjärta att inget sker av en slump, att allting är en del av den gudomliga livsprocessen. Det är sådant jag ständigt jobbar med. Annika i enaningomyoga skriver om de fyra spirituella principerna: 1. Vem du än möter är den rätta. 2. Vad som än händer är det enda som kunde ha hänt. 3. Det ögonblick i vilket någonting sker är det rätta ögonblicket. 4. Det som är över är över. (fritt översatt av mig, du kan läsa mer om de fyra principerna här)

Inatt drömde jag att det fanns två hästar i två olika hagar. Den ena fick mat och skötsel, den andra hade glömts bort. Den gick ensam i en snöig hage och hade inte fått mat på tre dagar. Jag föreslog att vi skulle släppa ihop dem i samma hage så att den andra också skulle bli omskött. Jag vaknade mitt i natten och tänkte att drömmen kanske handlade om att jag inte tillfredsställer “båda mina halvor”, att livet för närvarande handlar så mycket om praktiska ting att själen glöms bort. Därför gick jag upp och satte mig och läste i Tao Te Ching.

51b4nahi0bL._SX258_BO1,204,203,200_Our primary and perhaps only true responsibility is to become individuals who are also conduits for the supreme creative power of the universe.” (från Introduction av Jacob Needleman)

Empty yourself of everything.
Let the mind become still.
The ten thousand things rise and fall while the Self watches their return.
They grow and flourish and then return to the source.
Returning to the source is stillness, which is the way of nature.” (Chapter16)

A mind governed by desires can perceive only the world of appearances. What exists behind these appearances can be known only by the mind that exists behind the desires in ourselves.” (från Introduction av Jacob Needleman)

Yield and overcome;
Bend and be straight;
Empty and be full;
Wear out and be new;
Have little and gain;
Have much and be confused.” (Chapter 22)

Visst är det vackert? Och storslaget? När jag satt där i soffan och läste och funderade kunde jag riktigt känna marken öppna sig under mina fötter och himlen rämna ovanför mig. Allting är så stort, egentligen. Så enormt och så överallt varande.

När jag till sist återvände till sängen var det nästan morgon och jag somnade med vetskap om att nu hade även den andra hästen fått mat.

DCF 1.0

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Människan spår men gud rår, och konsten att mata båda hästarna…

  1. Jag tycker så mycket om att läsa hos både dig och Annika, för ni ger mig perspektiv på tillvaron. Jag som så gärna vill planera allt och har svårt för ad-hoc, jag läser och tänker och det gör mig gott. Tack!

    Och: är du någon av dem på bilden?

  2. enaningomyoga says:

    Så vackert Carina! Tack!

  3. Emma says:

    Åh Mörners. Får lite “hemlängtan”. Kul att se dig 🙂

Leave a Reply

