Vilken resa…

Så är jag hemma från Prinsessresan, eller “the Princess Trip” som hollandssyrran och jag kallade den. Vi har alltid pratat engelska med varandra och gör så fortfarande, även om hon nuförtiden pratar bra svenska. Det är liksom vårt språk.

Ja kära nån, vilken fantastisk resa. Det var roligt att flyga, även om jag inte kunde låta bli att hoppas att piloten inte var självmordsbenägen. Undrar hur många som tänkte så. Syrran mötte på flygplatsen i Amsterdam och vi bilade till Dordrecht en timme från Amsterdam där vi bodde på ett alldeles fantastiskt hotell i två nätter. Det är ett gammalt ombyggt vattentorn med stora grönsaksodlingar till den egna restaurangen. Helt fantastiskt vackert och underbar mat. Jag hade ett enormt rum med utsikt över vattnet och den Versailles-liknande parken.

DSC00142  DSC00136

Vi tog en cykeltur runt i staden som var som ett mini-Amsterdam med kanaler och båtar överallt. Sedan tog vi en båttur på kanalerna och det var precis som att vara i Venedig. Vi fikade, åt smaskiga luncher med vitt vin i solskenet, och minst lika smaskiga middagar. Vi kollade i butiker och strosade runt. Vädret var helt perfekt, soligt och lagom varmt.

DSC00154DSC00161

DSC00163DSC00174

Efter de dagarna var det dags att fara vidare till Kiel. Under timmarna på Autobahn roade vi oss med radiokanalen “Neusachsen mit Jens” där Jens spelade 70- och 80-talshits varvade med tysk umpa-umpa-musik. Gissa om vi skrålade med i de gamla, kära låtarna med Abba, Elton John, Boney M, Kate Bush osv. Efter sju timmar nådde vi Kiel och båten som skulle ta oss till Göteborg. Och varför blev jag ens förvånad när jag öppnade dörren till hytten och kunde konstatera att den var av modell superlyxig med egen terass och jätte-tv, champagne och jordgubbar, stort badrum och jag vet inte vad.

DSC00178DSC00176

Vi har pratat, pratat, pratat. Gråtit och skrattat, filosoferat, diskuterat och debatterat. Pratat om allt; livet, döden, universum, politik, gamla minnen. Trettionio år har gått sedan vi träffades. Vi föddes samma dag, samma år med endast en kvarts mellanrum. Vi möttes (av en slump?) på båten mellan Amsterdam och Göteborg 1976, blev systrar och har hängt ihop sedan dess, trots avstånd, olika länder och olika sorters liv. Är det inte fantastiskt, så säg?

DSC00185

Framme i Göteborg tog vi farväl av varandra. Det var svårt och lite sorgligt. Och när jag skulle stiga på tåget kunde jag konstatera att jag (naturligtvis) var inbokad i första klass. “Woops”, sa syrran. “Jag måste ha tryckt på fel knapp.” Sure, visst. 😉

Det var underbart skönt att komma hem till Linköping, sambon, yngste sonen och lägenheten. Och även om jag är trött så känns det som om jag har lagrat energi för det närmaste halvåret. Tack kära syster Karin, och tack hennes generösa make som bjöd på allt detta.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

7 Responses to Vilken resa…

  1. baraanna says:

    Så roligt att läsa om din tripp! Härligt att ni haft det så trevligt!
    Kram

  2. Elisabeth says:

    Att ha riktigt goda vänner är gott för hjärtat!
    Kramar Elisabeth

  3. Så underbart med långvarig vänskap!

  4. Det ÄR verkligen fantastiskt! Vilken fin historia 🙂

Leave a Reply

