Idag tänker jag på…

…att jag imponeras av människor som vänder sitt elände till något gott. Som använder sina erfarenheter till att hjälpa andra. Som håller fast vid det de tror på, och inte viker ner sig för grupptryck eller annat.

En bekants barnbarn blir mobbad i skolan och vad gör barnet då? Hon sätter igång och tillverkar armband med orden “Jag är stark” “Jag är annorlunda” “Jag är emot mobbning”, som hon säljer. Hon har sålt över tvåtusen stycken, och pengarna ska gå till kampen mot mobbing. Flickan är tio år. Kan man bli annat än ödmjuk?

En kund berättar för mig att hon och hennes man bestämt att hon ska vara hemma med barnen och att de jämt och ständigt får försvara det beslutet. Förklara sig, blir utfrysta, ifrågasatta, påhoppade. För. Att. De. Vill. Ta. Hand. Om. Sina. Egna. Barn. Vi har bekanta som fattade samma beslut med sin dotter. Mer social och alert liten tjej får man leta efter, men de blev anonymt anmälda till socialen för att dottern inte fick gå på dagis. Sjukt, eller?

Igår gick jag på stan och kände mig låg och lite deppig, tyckte att tillvaron var trist. På ett övergångsställe kom en man i rullstol, våra blickar möttes och jag kände att nej, det är inte ett dugg synd om mig. Visst, jag får deppa en stund, det kan kännas lite skönt, men jag har två friska ben att gå på och inte mycket att gnälla över.

Och så funderar jag på att ta en paus i bloggandet igen. Det kanske blir så. Fyra och ett halvt år är en lång tid, och det har inte riktigt samma lockelse längre, fyller inte samma syfte. Vi får se.

DSCN4653

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Idag tänker jag på…

  1. Baraanna says:

    Jag blir smått tokig på det där att folk tycker det är konstigt att man väljer att vara hemma med sina barn!!! Har känt av det själv faktiskt. Var hemma med Våra barn till de blev 2,5 år och då fick man ju höra att “barnen behöver vara på dagis”. Skitprat säger jag, inte när de är så små.
    Vera som går i ettan behöver inte gå på fritids eftersom jag är hemma och då undrar en del. Längtar hon inte efter att vara på fritids? Nä, hon tycker det är skönt att komma hem efter flera timmar med med hög ljudvolym och försöka koncentrera sig på att lära sig. Vill hon leka med en kompis så är det ju bara att ta med en hem liksom. Åh, det här ämnet går jag igång på, som du märker.

    Du behöver ju inte sluta blogga helt, skriv bara lite då och då, när du känner för det.

    Jo, jag kan ju viska till dig att min svärmor vann på lotto i lördags, en STOR summa och hon är så generös att hon delar med sig till barnen. Gissa om vi är glada!?

  2. baraanna says:

    TACK snälla du för din fina kommentar om min blogg, det värmer…..

Leave a Reply

