Jag börjar misstänka…

… att universum vill ha mig sittande lite mer på min lilla bakdel. Året har knappt börjat förrän det trillar in ännu ett relativt stort översättningsuppdrag till mig. Och inte mig emot; jag älskar att sitta vid datorn och översätta med lite bra musik på i bakgrunden och sambon stökandes med sitt.

En väl avvägd balans mellan massagearbete, översättning, romanskrivande, promenader, fikastunder och soffhäng med sambon samt samvaro med mina kära väninnor så är jag rätt nöjd. Och så yngste sonen som “icing on the cake”, som sambon säger. Det blir bra.

Och jag tänker på vårt (egentligen sambons) lilla översättningsföretag, som vi startade i samma veva som äldste sonen föddes. Alltså för snart 26 år sen… Sambon var trött på att jobba som cirkelledare kvällstid för usel betalning, och att vikariera på olika skolor och valde att istället starta eget.

Det är ju rätt häftigt, när man tänker efter. Att man gör en inventering; vad är jag bra på? Vilka är mina tillgångar och vad tycker jag om att göra? Eftersom han uppenbarligen var bra på engelska och tyckte om att skriva så var valet ganska lätt. Dessutom hade han vana att leda grupper, och Whitehouse Word Trade som vårt (hans) företag heter erbjöd också skräddarsydda kurser för företag. Vi snickrade ihop engelskakurser om Spitfire-plan, Andra världskriget, Falklandskriget, hästar (till hästgymnasiet i Tranås) mm som verkligen gick hem. Han tog också med olika yrkesgrupper på studieresor till England och arrangerade möten med engelska kollegor så att de kunde utbyta erfarenheter, och ett tag hade vi mycket samarbete med ett utbildningsföretag i England. Han utförde också tolkuppdrag i olika sammanhang, och gjorde studioinspelningar av speakertext. Bland annat kan man höra hans trevliga röst och stiliga oxfordengelska på Ipod på Linköpings museum. Och så översatte vi – som sagt – till och från engelska. Lastmästarmanual till flygplanet Herkules, ritningar till en stor fiskebåt, tekniska manualer på längden och tvären, protokoll från hundutställningar, betyg och intyg mm. mm. Vi har korrekturläst och språkgranskat avhandlingar och uppsatser i alla möjliga ämnen och en gång ansvarade vi för ett stort uppdrag som skulle översättas till engelska, tyska, franska, spanska, italienska, ryska och kinesiska (!) men det gör vi aldrig om mer. Pust, vilket strul att få ihop allting.

Under ett antal år försörjde Whitehouse Word Trade hela vår lilla familj, och eftersom vi jobbade mest hemifrån kunde vi båda vara hemma mycket när barnen var små, vilket var guld värt. Sen kom internet och alla översättningsverktyg och branschen förändrades. Antalet uppdrag minskade och vi fick börja tänka om. Men så startade jag ju också eget, och mitt lilla massage & friskvårdsföretag Hands On fick ta över huvudansvaret för familjens försörjning. Jag gjorde som sambon; tänkte igenom vad jag var bra på, var mitt intresse fanns och vilka mina tillgångar var och sedan satte jag igång. Utbildade mig och startade företaget. Det var femton år sedan nu.

Och jag tänker på båda våra företag med stolthet och glädje. Fortfarande trillar det in översättningsuppdrag båd nu och då, och massagekunderna kommer i en jämn ström till mig. Vi slipper vara anställda, slipper vara i händerna på en arbetsgivare och ha chefer som bestämmer över oss. Visst, vi har ingen betald semester och sjukpenning är ju inte att tala om, men vi styr vår egen tid, tar eget ansvar och har väldigt korta beslutsvägar (dvs jag bestämmer! 😉 )

 

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Jag börjar misstänka…

  1. baraanna says:

    Oh vad intressant att läsa om er väg!

Leave a Reply

