Nu är det dags…

…för den traditionella återblicken över året som snart är slut. Vad kan jag säga om 2014? Tja, om 2013 var ett förändringens år, så har 2014 varit ett mellanår. Ett år då vi har vilat, återhämtat oss, laddat batterierna och funderat över livet. Det har också varit ett år då vi tränat på att göra ingenting, att tillåta oss att slappa, och sakta men säkert vant oss vid tanken på att vi förtjänar att ha det så här lugnt och bra.

Det har varit ett tidvis ganska tungt år, mycket beroende på hur det ser ut ute i världen och runt omkring i samhället. Klyftorna som ökar mellan de som har och de som inte har, den växande känslan av att många mår dåligt, att det fattas oss människor någonting fundamentalt i den här delen av världen, att mänskligheten är på väg åt fel håll medan vi nästan konsumerar ihjäl oss fastän vi vet att jorden inte pallar för det. Och allt hemskt som sker ute i världen, långt bort men ändå så nära. Jag vet inte, det är som att det mesta går rakt in i mitt hjärta nuförtiden. Kanske beror det på att jag har mer tid nu, att det inte är så mycket som distraherar mig, eller kanske det beror på att jag börjar bli lite gammal…

2014 var också året då sambon och jag blev “barnfria”. Yngste sonen följde äldste sonens fotspår och flyttade till Norge. Kvar stod sambon och jag och blinkade yrvaket; okej, nu har vi inga barn att serva och ta hand om längre. Vad gör vi nu? Ganska snart insåg vi att det var väldigt skönt att bara ha oss själva och varandra att koncentrera oss på, och desto roligare är det när kidsen kommer hem och hälsar på.

Skrivarcirkel, att skriva på romanen, att återigen få kontakt med kreativitet som legat begravd under praktiska göromål, har också hört till 2014. Liksom att “starta eget” i min mysiga lokal, vilket gick över förväntan bra. Jag jobbar mer nu än innan, vilket kanske inte riktigt var tanken, men jag är glad och tacksam för alla massagekunder som hittar till mig.

Ja, ett mellanår är nog den etikett som jag sätter på 2014. Det ska bli spännande att se hur nästa år kommer att utveckla sig. Sambon och jag har lite funderingar kring hur och var vi lever, och vi får se om de funderingarna tar oss någonstans.

Tack alla ni som läser mina rader, som delar mina tankar med mig, som följer våra öden och äventyr i den här bergochdalbanan som kallas “Livet”.

Ett riktig Gott Nytt År till er alla!

fyrverkeri_460x180px

 

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Nu är det dags…

  1. vimzet says:

    Gott nytt år till er 😃

  2. Eva Alneroth says:

    Gott nytt år!
    Jag hoppas att vi ses på riktigt 2015 du och jag, det vore fint det.
    Kram!

Leave a Reply

