Idag har vi lite sorg….

Idag vaknade jag till ljudet av motorsågar, ett ljud som jag hatar. Jag tänkte: Nej, nej, nej, nej, nej! Och när jag tittade ut genom vardagsrumsfönstret besannades mina värsta farhågor.

Jag vet inte om någon läsare minns att en av orsakerna till att vi valde den här lägenheten var den stora balkongen ut mot “parken” som vi kallade det. Lummigt och grönt, fåglar och ekorrar och i stort sett noll insyn från grannhusen när man satt på balkongen. Det var då det.

DSCN4440DSCN4443DSCN4444 Det var då det, som sagt. Nu har hyresvärden bestämt att träden ska bort, utan att meddela något i förväg. Det är ju smart så man slipper eventuella protester från upprörda hyresgäster…..

DSCN4623DSCN4624DSCN4625 De ståtliga granarna som stått där i fyrtio år är ett minne blott. Den stora asken precis bredvid vår balkong där ekorrungarna lekte bland grenarna i somras likaså.

Jag pratar med några av grannarna. “Det är inte inne med träd i innerstan längre”, sa en. Vadå ‘inte inne’, de är ju våra lungor. En del av vår livskvalitet. Åh vad det är frustrerande att inte kunna påverka sin närmiljö. Skillnad var det på gården, där bestämde vi (och Per och Gudrun, förstås) vilka träd som eventuellt behövde tas ned. Och aldrig skulle vi väl få för oss att ta ned ett friskt, vackert träd för att det ‘inte är inne’ med träd.

Usch, idag sörjer vi….

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Idag har vi lite sorg….

  1. vimzet says:

    Usch, vad jag lider med dig !!!

  2. Marie says:

    Nääääääe fyyy så tråkigt!! Ja se dessa tider när allt ska vara avskalat o rent. Träd behövs ju verkligen för både bättre luft o härlig milö. Ja de vill väl dra in på arbetet med lövuppsamlingar kan jag tro. Bläääääääää!! Kraaam

Leave a Reply

