Gamla, gamla busscentralen….

På min väg till skrivarcirkeln går jag förbi den plats som i folkmun kallas Gamla, gamla busscentralen – icke att förväxla med Gamla busscentralen som är en helt annan plats. (Det finns också ett Gamla, gamla polishuset och ett Gamla polishuset, men det är en annan historia.)

Som man kan lista sig till av namnet fanns här en gång i tiden en busscentral, och nu snackar vi sent 70-tal. På busstorget fanns en byggnad som inrymde väntsal, kiosk och grillbar/fik. Som blyg, oerfaren och mycket blåögd sjuttonåring hade jag mitt första sommarjobb i nyss nämnda grillbar/fik. Jag fick lära mig att steka hamburgare och ägg, brygga kaffe och mixa till milkshake. Vi anställda fick äta en hamburgare och dricka en milkshake per arbetspass, och det gjorde vi ju gärna förstås.

Det var där jag blev lite betuttad i en sorgsen jugoslav som hette Ladja. Han var busschaufför och satt alltid ensam med sin kaffekopp. Jag tyckte han var stilig och lite mystisk på ett romantiskt sätt, men blyg som jag var vågade jag inte mer än beundra honom på avstånd. För ett par år sedan såg jag hans dödsannons i tidningen. Den enda anhöriga som nämndes i annonsen var hans mamma. Jag funderade en stund på att skriva några rader till henne och berätta att hennes son spelat en, på sin tid, ganska viktig roll i mitt liv, men bestämde mig för att det nog inte skulle vara henne till någon större tröst.

På denna grillbar/fik, där vi svettades i den 60-gradiga värme som rådde vid stekbordet, lärde jag också känna Ljungsbro-raggarna. Det här var deras stamfik, och den första tiden var jag livrädd när de parkerade sina Buics, Cadillacs, Chevrolets och Pontiacs utanför och kom in. De var klädda i lädervästar, jeans, jeansjackor och boots. Även om de nuförtiden är en utdöende art, (de flesta man ser i stora amerikanare nu är mellan sextiofem och döden, typ), så utspelade det här sig på den tiden då dessa motorintresserade ungdomar åtnjöt respekt och spred en viss rädsla i samhället.

Det fanns förstås en ledare bland raggarna, och det var honom jag fruktade mest. Jag har glömt vad han hette, men som så ofta är fallet visade det sig att både han och resten av grabbarna var fullkomligt ofarliga och jättegulliga. De envisades med att eskortera mig hem när jag jobbade sent, för de tyckte att det var för farligt för mig att gå ensam genom stan… De gav mig till och med ett eget smeknamn; de kallade mig för Lövet för att de tyckte jag var så tunn. Under flera år efteråt när karavanen med jänkare försedda med V8-or mullrade runt Stora Torget vinkade de ”farliga” raggarna glatt till mig och ropade ”Tjena, Lövet! Läget?” Det kändes rätt fränt, må ni tro.

Sedemera revs byggnaden på Gamla, gamla busscentralen och hela platsen gjordes om till parkeringsplats. Nu har stadens kloka kvinnor och män bestämt att parkeringsplatsen istället ska bebyggas med bostadshus. Arkeologer gör för närvarande utgrävningar och har hittat fynd från stenåldern, järnåldern, medeltiden och 1700-talet. Och när jag går förbi på väg till min skrivarcirkel, ser jag även mina minnen sväva över området. Sent 1970-tal, sommaren då jag var kär i Ladja, fick några av mina rädslor omprövade och lärde mig att steka hamburgare.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

