Hur ska man veta…

…när början till slutet har börjat? Jag tänker på ebola förstås, och på alla filmer på det här temat som vi har sett genom åren. Det främmande viruset, någon som hostar i handen och sedan skakar hand med någon annan, folk dör som flugor, forskarna kämpar för att hitta ett vaccin och precis i sista minuten dyker Bruce Willis eller Will Smith upp och räddar oss alla. Finns det någon Bruce eller Will i verkligheten, tro?

Jag raljerar, men faktum är att det börjar kännas otäckt. 1,25 miljoner människor beräknas drabbas innan januari. Det var inte så länge sen de sa att läget skulle vara under kontroll i oktober. Nu är det oktober och läget är verkligen inte under kontroll. Antalet smittade fördubblas var 20:e dag. Världen håller andan. Åt vilket håll ska smittan ta vägen härnäst?

Sambon och jag satt på balkongen häromdagen och pratade om att det kanske inte vore så himla dumt att skaffa sig en liten stuga nånstans och börja lägga upp ett förråd. Herregud, nu börjar jag låta som värsta konspirationsteoretikern som bygger skyddsrum och går runt med aluminiumfolie på huvudet, men faktum var att dagen därpå träffade jag kollegan M. “Du kanske tycker att det låter dumt”, sa hon, “men S och jag pratade om att det kanske är dags att börja lägga upp förråd ute i stugan.”

Ikväll visar Vetenskapens Värld ett program om ebola, bland annat med en svensk sjuksköterska som varit i Liberia och arbetat. Det ska jag se. Usch, är det inte väldigt läskigt i världen just nu så säg? Med IS och ebola och alla stackars människor som tvingas fly från sina hem. Jag tänker på samtalet mellan Stephen Hawking och David Attenborough där de bland annat sa att det finns alldeles för många människor och att jorden förr eller senare kommer att börja betrakta oss som parasiter som måste utrotas eller i alla fall begränsas. Så som naturen har gjort med parasiter i alla tider. Kanske det är dags nu…

Förlåt att jag är en smula domedagsaktig, men det här är faktiskt det jag tänker på idag.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Hur ska man veta…

  1. Marie i Skåne says:

    Så tänker jag oxå. Inte med att lägga upp förråd av mat utan att det är Jorden som skapar epidemier för att vi är för många. Kram

Leave a Reply

