Slutet…

Ja det var ju en dramatisk rubrik, eller hur? Nu är det inte så illa som det låter, utan det handlar om att jag måste få till ett slut på den stafettberättelse som jag och de andra i skrivarcirkeln har roat oss med den här våren. Vi har till varje gång turats om att skriva ett avsnitt. Den har svajat hit och dit, fyra olika viljor har förgäves försökt styra den i just sin riktning. Förra gången enades vi om att det var dags att sätta punkt, så till i morgon ska vi skriva var sitt slut. Spännande. Det som började som en berättelse om en psykiskt störd kvinna i skyddat boende är nu en historia om en knarklangare som fruktar för sitt liv (samma kvinna alltså). Jag har just bestämt mig för att låta polisen komma och ta henne så det blir ett slut på eländet.

Det där skrivandet som är så kul, inspirerande, utmanande och utvecklande. Och samtidigt så frustrerande. Idag när jag stod i kön på ett café kom jag plötsligt på en i mitt tycke strålande idé till en novellsamling. När ska jag hinna skriva den då? Först måste jag ju bli klar med den historia jag håller på med. Snart hundra sidor skrivna, men många återstår. Berättelsen växer och sväller åt alla håll och kanter, lever liksom sitt eget liv.

Och så har jag läst två böcker av Jojo Moyes; Sophies historia och Livet efter dig. Jäklar, så avundsjuk jag blir! Och inspirerad! Tänk att kunna skriva så där. Lättsamt, lättläst, välformulerat, engagerande, skickligt. Hon är som en forna tiders sagoberättare, en sån som vandrade från by till by och berättade sina historier, långt före tv och internet.

I skolan älskade jag att skriva uppsats. När mina klasskamrater vred sig i vånda fyllde jag sida efter sida med text. Jag skrev och skrev i varje paus i skolan, fyllde skrivböcker med berättelser om hundar, hästar och tjejer. När jag blev stor skulle jag bli författare. Sen kom själva livet i vägen för skrivandet ett tag. Jag är så innerligt glad och tacksam att nu ha tid, lust och inspiration att skriva igen. Och även om självkritiken gör att texten kanske inte flyter på lika lätt som då, i skolan, så är det förunderligt tillfredsställande att lägga ord till ord. Att låta historierna och personerna växa fram.

Och även om man aldrig får nånting publicerat (läste just i en blogg att av ca 3000 spontanmanus antas 7 (!) stycken om året för utgivning) så måste väl ändå själva kärleken till skrivandet göra en berättigad till epitetet “Författare”, eller?

 

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Slutet…

  1. enaningomyoga says:

    Idag kan man ju faktiskt ge ut sin bok själv också, glöm inte det. SÅ vill man riktigt mycket gör man som jag har gjort 🙂 Jag är som du, har alltid älskat att skriva. Och aprpå det så vill jag få din mailadess igen, hittar den inte. Jag funderar mer och mer på översättning till engelska!

    • carinakinna says:

      Ja, jag vet. Och så får det nog bli så småningom. Tur att den möjligheten finns nuförtiden, att man inte är beroende av de stora bokförlagen på samma sätt.
      Har skickat min adress till din mejl!
      Kram

  2. eva says:

    Hej du fina! kan inte du maila mig din adress.
    jag vill maila dig om en sak. jag vill att du o jag o annika ska ses. det är väl dags 🙂
    Kraaaam!!

    • carinakinna says:

      Hej!
      Vet du, nu ryser jag för jag drömde inatt att du kom och hälsade på mig, men vi hann aldrig prata med varandra…
      Mejladressen kommen!
      Kram!!

Leave a Reply

