Men vad gör ni hela dagarna egentligen?!

… utbrast en före detta granne som vi stötte på när vi var en sväng på stan igår eftermiddag. Hon bor i byn vi flyttade ifrån för snart nio (!) månader sen. (Det är inte klokt vad tiden går!) Och precis så tänkte jag också när vi bodde på landet. Jag kunde för mitt liv inte förstå hur folk i lägenhet fick dagarna att gå. “Vad gör de hela dagarna?” brukade jag fråga sambon.

Sanningen är den att det inte är några problem alls att slå ihjäl dagarna när man bor i lägenhet heller. De rullar på i en förskräcklig fart. Det är nästan lättare att räkna upp vad vi inte gör; vi klipper inte gräs, vi tillbringar inte en fjärdedel av vår vakna tid i bilen på väg till eller från stan eller busshållplatsen, vi oroar oss inte en enda minut över saker vi måste laga, träd som håller på att falla omkull, uthustak som behöver bytas, staket som behöver förnyas och stora beslut vi behöver fatta.

Jag oroar mig inte över månadens räkningar, eller att något stort och dyrt (värmepannan, till exempel) ska gå sönder och slå hål på den sköra ekonomin. Jag oroar mig inte heller över hur länge till min gamla häst ska orka finnas till och hur och när hon kommer att sluta sina dagar.

Nackdelen är väl att vi har blivit lata, minst sagt. Vi är inte utomhus lika mycket och får inte lika mycket vardagsmotion som tidigare. Jag kan sakna den nära kontakten med djur och natur och ibland till och med att få fajtas med väder och vind, kämpa lite lagom för överlevnaden. Samtidigt som det är skönt att slippa också.

Vi jobbar, och det tar ju en stor del av dagarna. Det finns mer tid över för att läsa, sova, sticka, skriva, skriva och skriva. Vi promenerar, planerar för framtida resor, tar en öl på puben då och då, går på utställningar och träffar vänner. Och dagarna rullar på, den ena efter den andra.

Nu är det bara sommaren kvar, sen har vi bott här i ett helt år. Och nu vet vi vad folk gör som bor i lägenhet. De lever, jobbar, äter och sover precis som lantisarna. Mer eller mindre.

 

 

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Men vad gör ni hela dagarna egentligen?!

  1. Marie says:

    Det låter som ett himla härligt och mysigt liv du och din man har.
    Kram

  2. enaningomyoga says:

    Allt har sin tid och det låter som ni har det precis som ni vill ha det nu!

  3. Miafia says:

    Det här hade jag kunnat skriva minsann!! Prexis så har vi det åxå o trivs o har det bra. Visst är det härligt! Du använde typ alla orden som jag känner o tycker.

    Kraaaaaam / Marie =0)

Leave a Reply

