Påsk, zonterapi och lite annat…

Nu är det påsk igen. Den mest kravlösa högtiden av dem alla, och det bästa av allt är att yngste sonen kommer hem på besök från Norge! Lite vemodig kan man bli när man tänker på tidigare påskar, när vi målade ägg tillsammans vid köksbordet allihop. Och vi gjorde skattjakt i hela trädgården så ungarna fick leta reda på sina påskägg. Det var då det.

När vi bodde på landet var påsken alltid den helg då vi räfsade i trädgården, eldade löv och (förhoppningsvis, beroende på vädret) fikade ute. Nu när vi bor i stan så pimpar vi balkongen i stället. Skönt att slippa räfsandet, faktiskt. Jag blir trött i armar och axlar bara av bara tanken.

Igår var jag på Friskhuset i egenskap av kund. Det kändes lite egendomligt att sitta i väntrummet. Jag fick en zonterapibehandling av före detta kollegan C. Hon frågade om jag hade några bekymmer i kroppen, och jag nämnde att jag fortfarande har lätt att stressa upp mig och att magen genast reagerar då. Hon satte igång sin behandling och två punkter smärtade jättemycket, nämligen stresspunkten och punkten som har med magen att göra. Dessutom arbetade hon med punkten för nacken eftersom jag lätt får ont där när jag masserat för mycket.

Efter behandlingen var jag helt slut. Fick huvudvärk och enorm kramp i nacken, kände mig låg och varm. När jag kom hem åt vi lunch på balkongen och plötsligt kände jag hur allt bara släppte. Värk, kramp, trötthet – poff, borta! Jag blev pigg och glad, fick energi. Visst är det spännande? Så stor effekt av att trycka på punkter under fötterna. Fascinerande, minsann.

C. och jag pratade om stress. Vi möter ju många i vårt arbete som lever förskräckligt stressiga liv och som mår dåligt över det. Det sorgligaste är att de allra flesta inte tror att det går att förändra livet. Att man inte har några alternativ, utan att det ska vara så här. Om jag skulle bredda min verksamhet så skulle det vara just med det; att försöka hjälpa andra att få bättre kontroll över både liv och tid. Det går. Att stressa har en enorm inverkan både på kropp och själ. Tänk bara på mig och mitt blodtryck! Och fortfarande, som sagt, har jag en tendens att “snurra iväg” i alltför högt tempo. Det tar tid att programmera om sig men, som sagt, det går.

Nåväl, nu väntar fem lediga dagar, fint besök från Norge, sol och värme och trivsam samvaro med familj och vänner. Jag önskar er alla en riktigt, skön och glad påsk!

index

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Påsk, zonterapi och lite annat…

  1. enaningomyoga says:

    Önskar dig detsamma! Och jag har också upplevt stora effekter av zonterapin men den har gjort djävulskt ont! Hade ingen känsel i stora delar av mitt högerben efter några av diskbråcken men via zonterapin kom den tillbaka 🙂 Kram kram och tänk att allt har sin tid. Snart gömmer du ägg för barnbarnen!

  2. Bara anna says:

    Jag är mitt inne i den där processen att programmera om mig själv. Kroppen har sagt ifrån och jag har äntligen förstått det, kan inte stressa alls längre vilket väl egentligen är bra, ska bara försöka lära mig leva efter det också. Försöket lyssna på vad det är jag vill och nu funderar jag allvarligt på att lägga ner fotvården och helt gå in för ljustillverkningen istället, det är den jag brinner för och det kan lätt bli för mycket med flera verksamheter på gång…..
    Önskar dig en GLAD PÅSK! I dag blir det letande efter påskägg här.
    Kram

Leave a Reply

