Det helande ljuset…

Jag har nog skrivit om det förut, men jag måste i så fall få upprepa mig. För det är så fascinerande, så intressant och så spännande att jobba med laserterapi. Laserterapi, lågfrekvent laser, medicinsk laser – kärt barn har många namn, men det spelar ingen roll vad man kallar det för effekten blir densamma.

När jag hade masserat i ett par år insåg jag att det skulle vara bra att ha ett komplement, och medicinsk laser var det som fångade mitt intresse. Jag gick en utbildning i Stockholm och köpte en maskin. I ungefär tolv år nu har jag jobbat med lasern och upphör aldrig att förvånas över resultatet. Vad den åstadkommer med tanke på att det ju “bara” är ljus. Rent, riktat ljus som tränger in i cellerna och sätter igång en massa naturliga processer. Inga biverkningar, det gör inte ont, inget hemskt kan hända – jag brukar säga att det värsta som kan hända är att det inte händer nåt – men ungefär 90% upplever förbättringar och ofta blir man helt bra från smärttillstånd och inflammationer av olika slag.

Det är en sådan sympatisk behandlingsmetod, och jag gillar tanken på att det är ljuset som helar. Förresten, en biverkning finns det: Man blir väldigt trött och avslappnad, men det är ju inte så hemskt och oftast precis vad som behövs för att undelätta läkning. I vila och stillhet får kroppen en chans att läka sig.

Man ska inte tro att det här är någon hokus-pokusbehandlingsform eller humbug. Den är vetenskapligt vedertagen och det finns spaltkilometer med tester, undersökningar, avhandlingar och artiklar om laserns inverkan. Men här i Sverige är ju det här med alternativ som inte innefattar piller ett no-no, vilket innebär att en läkare som behandlar med laser i egenskap av läkare kan förlora sin legitimation, medan man i till exempel USA har godkänt lasern som behandlingsform för smärtlindring och mot artros m.m.

Dagens laserkund hade svårt att tro mig när jag berättade det. Han kunde inte förstå varför inte alla går på laserbehandling istället för att äta en massa smärtstillande och antiinflammatorisk medicin. Hans hälsena har blivit i stort sett bra efter endast två behandlingar och han ser med förnyad optimism fram emot Stockholm maraton i maj.

laser

 

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Det helande ljuset…

  1. enaningomyoga says:

    Sverige är så trögt i de här sammanhangen! Men jag blir lite tagen av det du skriver och lite intresserad också. Härlig information, tack tack!

  2. Bara anna says:

    Intressant läsning. Skulle gärna testa, tycker det är spännande med alternativa metoder.
    Ha en bra dag!

  3. Camilla says:

    Jag förstår att laser kan användas för smärtlindring, sårläkning, mot spända muskler. Vet du om vanlig lågenergilaser kan användas för behandling av neurologiska sjukdomar, metaboliska sjukdomar etc.? Vad jag förstår ökas energin i cellens mitokondrie, av laser. Om man har en sjukdom i cellkärnan, något fel på proteinsyntes tex. -undrar hur energi från laser kan påverka då? Det beror naturligtvis även på frekvens, intensitet från lasern också.
    Jag spånar här. Jag är desperat, har en nedbrytande sjukdom (metabolisk, neurologisk antagligen). Provade lågenergilaser vid något tillfälle, men det verkade inte påverka min sjukdom.
    Jag instämmer i att det är något sympatiskt i att hela kroppen med något så naturligt som ljus. Det verkar ju funka på en del kroppsliga besvär i alla fall.

    • carinakinna says:

      Hej Camilla,

      Jag är inte säker på laserns inverkan på neurologiska eller metaboliska sjukdomar. Jag föreslår att du googlar, det finns mycket information på nätet om laser. Se bl.a. på laser.nu.
      Du kan också kontakta t.ex. Irradia i Stockholm med dina frågor, de tillverkar och säljer apparaterna samt har utbildning och behandlingar.
      Lycka till!
      Carina

Leave a Reply

