“När eleven är redo….

…stiger läraren fram.”

De orden läste jag för ett tag sen, och visst stämmer det. Hur ofta dyker det inte upp saker precis när man behöver dem som bäst? Några ord någon säger, en mening i en bok, en låt på radion, en dröm? När man är redo att höra just de orden eller få just den insikten, då kommer det. Då stiger läraren fram.

Jag har en grupp som går på meditationskurs hos mig. Jag har haft sådana grupper i flera år, och det brukar alltid vara ungefär likadant. En viss blandning människor som befinner sig ungefär på en viss nivå och upplevelserna och stämningen i gruppen brukar också vara ungefär detsamma. Men. Den här gruppen…. ja, vad ska jag säga? De bjuder på utmaningar, det blir annorlunda helt enkelt.

Och då får jag träna mig på att släppa kontrollen och förväntningarna. Inte tro att jag vet hur resultatet ska bli utan bara vara i skeendet och se vad som händer. Jag får öva mig på att koppla bort mitt ego och min prestationsångest. Komma ihåg att det inte är min vilja som råder i detta. Åh, så svårt. Och åh, så nyttigt för mig. Precis det här behöver jag träna på. Nu var jag redo. Då steg mina lärare – i form av egensinniga kursdeltagare – fram. Tack för det.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to “När eleven är redo….

  1. Bara anna says:

    Åh det låter spännande….
    Kram

  2. enaningomyoga says:

    Känner igen! Kram kram

Leave a Reply

