Grå, grå, grå…

…har dagen varit idag. Grå på mer än ett sätt. Vädret, förstås. Det känns som om solen har övergett oss nästintill fullkomligt. Men det har också känts grått inuti idag, och det var länge sen. Jag har lullat runt i mitt rosalila, förnöjsamma moln så länge nu så jag har nästan glömt bort det där andra; tungsinnet, mörket och rastlösheten. För att inte förglömma frustrationen som är ett resultat av konflikten mellan allt jag vill göra och allt jag av nån j-a anledning hindrar mig själv från att göra.

Deppigheten har varit på gång några dagar och jag tänker att det kanske är som min pappa brukade säga om förkylningar: “På två dagar kommer den till, två dagar står den still, och på två dagar försvinner den om den vill.” Sex dagar alltså. Jag är nog på dag tre eller fyra nu, så det är väl bara att härda ut. Får trösta mig med att efter regn kommer solsken, efter natt kommer dag, det är i mörkret stjärnorna syns och alla andra lämpliga, käcka tillrop.

Sambon och jag börjar känna oss mätta på att vila. Kanske den annalkande våren har sitt finger med i spelet. Vi börjar bli sugna på äventyr, att göra något oförutsägbart och spännande. Den här helgen jobbar vi med en översättning, men nästa helg hittar vi nog på nåt annorlunda att göra . Förresten, nästa söndag är det vernissage på Östergötlands Museum för den fotoutställning som jag översatte alla bildtexterna till nu i vinter. Gå dit och titta om du har möjlighet för det är alldeles fantastiska fotografier som ställs ut, och det ska bli så roligt att få se dem i verkligheten.

Lördagskväll, tvättstugan, översättningsjobb, torsk i ugnen. Suck. Men ändå, livet är gott, även om man måste ta paus från förnöjsamheten ibland.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Grå, grå, grå…

  1. enaningomyoga says:

    Det där grå tror jag vi är fler som känner av. Men det är liksom lugnet innan våren snurrar igång tänker jag. Att du och din sambo kan jobba ihop låter så skönt, jag och min man gör ju det ibland också. Jag är lite intresserad av att översätta min bok, många yogavänner som inte är svenska vill läsa den 🙂 Kram kram

  2. eva says:

    speciellt det där som din pappa sa om förkylningar…så himla fint.
    och sen torsk i ugnen…det kunde vara sämre jojomen…
    och så blir jag så himla nyfiken på vilka översättningar det handlar om…
    vilket språk och hur?
    har du skrivit om det innan?

    • carinakinna says:

      Jag har nog skrivit ett och annat om det tidigare, ja. Min sambo och jag har ett översättningsföretag och vi översätter till och från engelska. Alla möjliga sorters texter, allt från utställningsprotokoll från hundutställning till lastmästarmanual för Herkulesplan, typ:)

      • eva says:

        Coolt! Jag har sett att du jobbat med översättningar men blev så himla nyfiken så jag var tvungen att svara. Kul oxå at få jobba tillsammans med sin man! Kram

  3. J G says:

    Vidrigt med tungsinne o mörker. Som tur är i skrivande så vet jag att du mår bra. Kram!

Leave a Reply

