Oväntade pärlor…

Ja ni, ibland hittar man tänkvärda saker där man minst anar det. Igår kväll halkade sambon och jag in i en film som vi nog aldrig kommit på tanken att se annars. “The Signal” hette den, och handlade om att en mystisk signal sändes ut via tv, telefoner och mobiler och gjorde nästan alla människor till brutala mördare. Förutom en liten skara som försökte överleva…ja, ni förstår. Maken till våldsamheter har sällan skådats, men mitt i alltihop skruvades den till en komedi och vi satt och gapskrattade i soffan medan blodet skvätte hejdlöst. En väldigt märklig upplevelse, snudd på bisarr.

Men det var inte filmen i sig som var en pärla, det vore att ta i. Nej, det var en mening som en av karaktärerna yttrade: “When we change the way we look upon a thing, the thing we look upon changes.” Alltså, när vi ändrar hur vi ser på någonting, så förändras det vi ser på. Det är ju klockrent! Tänk bara på all politisk propaganda, reklam, förtal, fördomar, osv. Men det fungerar också åt andra hållet. Om du förändrar ditt sätt att se på t. ex. en människa du inte tycker om, så förändras människan. Både från din synpunkt, men ofta också i själva sin utstrålning och sitt beteende.

När jag gick på folkhögskola i Skåne för hundra år sen, dök det plötsligt upp en liten katt som bosatte sig på mitt elevhem. Fulare katt fick man leta efter, ärligt talat, men hon var så rar. En av mina studiekamrater sa en dag: “Genom att lära känna den här kattens inre har vi förskönat hennes yttre.” Det var så djupsinnigt sagt så jag har aldrig glömt bort det, och jag tror det var precis det som snubben i filmen menade.

Och då förstår jag hur viktigt det är med vilka ögon vi väljer att se på människor, händelser, företeelser osv. Att vi har möjlighet att till stor del bestämma vad vi omger oss med. Hur våra liv ser ut. Vilka människor vi har i vår närhet. Att se det positiva och förstärka det som är bra. Att bemöta andra med respekt och vänlighet och inte förvänta sig något annat än detsamma tillbaka. Att se på utmaningar som just utmaningar som kan leda till något positivt. Förändringar likaså.

Med vilka ögon ser du på dig själv? Ditt liv? Dina möjligheter? Dina problem? Din historia? Din framtid? Du bestämmer…

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Oväntade pärlor…

  1. annika says:

    Så klokt! Jag håller helt med dig. Tänk så många gånger som vackra människor visat sig vara mindre vackra inombords och hur det sedan har påverkat hur jag tycker folk ser ut! Och tvärtom naturligtvis 🙂 Sedan när man kommer till sig själv finns allt att utforska som jag ser det. Jag är ganska försonande med mig själv idag och det kommer via min yoga och meditation, jag är helt säker. Däremot kan problem ses som stora så länge jag är rädd för det jag ska göra. När jag väl har huggit in och börjat försöka ändra något ändrar sig ofta hela bilden. Kram och tack för fint inlägg!

Leave a Reply

