En dikt av Astrid Lindgren…

Idag började jag rota igenom en av de återstående kartongerna och hittade en hel drös spännande saker. Bland annat den här dikten av Astrid Lindgren, som hon enligt uppgift skrev i frustration en sömnlös natt i Dalarna i slutet av 60-talet då hon var i 60-årsåldern.

Vore jag Gud då skulle jag gråta över människorna,
dem som jag skapat till min avbild.
Vad jag skulle gråta över deras ondska
och gemenhet, och grymhet och dumhet,
och deras stackars godhet och hjälplösa förtvivlan
och sorg.

Och vad jag skulle gråta över deras hjärtas ångest
och eviga hunger, dera oro och dödsskräck
och ödsliga ensamhet och över deras öden,
deras ömkliga små öden och deras blinda famlande efter någon…någon!
Kanske mig!

Och vad jag skulle gråta över alla dödsskriken
och allt blod som flyter så förgäves, så innerligt förgäves
och över hungern och hopplösheten och nöden
och alla vanvettiga plågor och ensamma dödar
och över de torterade som skriker och skriker
och över de torterande ännu mer.

Och så alla barnen, alla alla barnen,
dem skulle jag gråta över allra mest.
Ja, vore jag Gud så skulle jag gråta så mycket över barnen,
för inte hade jag väl tänkt att de skulle få det så här.

Floder, floder skulle jag gråta,
så att de kunde drunkna i mina tårars väldiga vatten,
alla mina stackars människor, och det äntligen
bleve ro.

Fin, va?

astridjacobsbild1

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to En dikt av Astrid Lindgren…

  1. Mia says:

    Skriven på 60-talet säger du… undrar då hur hon hade skrivit om hon levt idag.
    Kram Mia

  2. Miafia says:

    Hon var en otroligt klok kvinna!!! Ett privilegium att vara uppfödd på hennes böcker.

    Kramelikraaaam / Miafia =0)

  3. Fin. Och hemsk. Hon brydde sig alltid mest om barnen, vackra människan!

Leave a Reply

