Med fartvind i håret…

Sambon spänner ögonen i mig och säger allvarligt: “You have got to slow down, Carina.” Och han tvingar mig att ligga kvar en stund i sängen, fastän jag var på språng. Upp och iväg, sätta igång! Måste hinna översätta några sidor innan det är dags att gå till jobbet, måste hinna lösa ett par grejor som krånglat till sig, måste, måste. Men han ger sig inte och jag kryper intill honom, låter hans stoiska sinne flyta in i mitt lätt förvirrade och känner hur kroppen blir tyngre och tyngre. Så skönt. Så här avslappnad har jag nog inte varit sen… ja, kan knappt komma ihåg det ens. Men sen, nej det här går inte för sig. Jag måste UPP och IGÅNG.

Ibland ställer mitt huvud till det. Det går lite för fort, mellan tanke och handling finns inte ens ett mellanslag utan det bara blåser till och så är saker gjorda. Emellanåt blir det inte riktigt bra. Som nu till exempel, då det har uppstått problem med mejl- och hemsideadresserna till mitt nya företag. Och jag som redan har tryckt upp visitkort och skyltar. Nåja, det löser sig säkert. Tillit, tillit. Eller som för en stund sen när jag skulle ta ner Friskhusets julbelysning från en hög hylla och allting rasade ner och krossade glas som stod på diskbänken. Bara för att jag hade för bråttom. Men å andra sidan blev det ju dammsuget i köket… Suck.

Häromnatten när jag inte kunde sova låg jag och tänkte på att det finns olika nivåer i en, olika plan som man (i alla fall jag) befinner mig på vid olika tillfällen. I säkert ett halvår nu har jag befunnit mig på det praktiska planet då hjärnan får styra och ställa, då det är kontroll som gäller, problemlösning, effektivitet osv. Men långt där inne sitter själen och ropar ett litet stillsamt: “Hallå! Glöm inte bort mig.” Jag vet att jag gång på gång väljer bort själen för jag hinner inte. Själen tar tid, den kräver långsamhet och eftertanke. Jag längtar till den dag då allting lugnar ner sig och jag åter får vistas på den själsliga planet. Då jag får tid att strosa, filosofera och analysera. Får skriva ner tankar och insikter istället för kilometerlånga to do-listor.

Och jag tänkte också på att jag inte har tid att känna så mycket som jag brukar. Jag har tryckt undan många av mina känslor kring gården och Caritsa. Och jag trycker undan känslorna kring att lämna Friskhuset och de människor som varit som min familj, en del av dem i över tio år. Känslorna flämtar till ibland och jag trycker bestämt ner dem. Har inte tid nu, det där får jag ta sen. Och det är inte bra att göra så, det vet jag. Förr eller senare kommer allting ifatt. Så sen, när det blir lite lugnare, så ska jag åka ut i skogen. Ströva omkring och bara andas, klappa lite på granarna, släppa taget om magmusklerna och låta känslorna slå ända ner i botten. Då, sen.

index

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Med fartvind i håret…

  1. enaningomyoga says:

    Nu känns det som jag missat något, börjar du någon ny verksamhet? På ett eget ställe?
    En annan fråga, din man är han engelsman och översätter texter också?

    • carinakinna says:

      Ingen ny verksamhet direkt, men jag lämnar Friskhuset och öppnar eget i samma hus som vi bor i. Det finns en fin lokal där som vi också hyr. Där kan vi samla alla våra verksamheter på ett ställe, det blir nog kalas.
      Ja, han är engelsman och översätter från svenska till engelska.
      Kram!

  2. enaningomyoga says:

    Men tack! Jag återkommer kanske om jobb!

Leave a Reply

