Att inte behöva…

Idag är jag tacksam för att jag inte behöver gå ut. Snön yr utanför fönstret och människor hastar förbi på trottoarerna djupt nedböjda mot vinden. Vi behöver inte gå ut och skotta, inte bära vatten till några hästar. Inte heller behöver vi ta in ved, eller sopa fram bilen för att skjutsa till eller hämta från bussen. Vi stannar inne i vår bekväma lägenhet. Sambon slötittar lite på tv, jag skriver på min översättning och yngste sonen häckar vid datorn. Vi tänder det andra adventsljuset. Dricker varm glögg. Frid och ro. Varmt och skönt.

Idag sitter det nog inga tiggare utanför affärerna. Arma människor, vart ska de ta vägen nu när den bistra vinterkylan sänker sig över det här landet? De behöver en massa saker, jag är bara glad över att inte behöva gå ut. Det orättvisa blir särskilt påtagligt så här års, när människor stressar runt i butikerna och köper julklappar för tusentals kronor, medan andra sitter och hoppas på en tia här, en tjuga där. Hur i hela fridens namn kan det få vara så?

Snart är det jul. “Vad önskar du dig?” undrar familjen. Tja, vad önskar jag mig? Mitt liv är så rikt och jag har så otroligt mycket att glädjas åt och vara tacksam för, så vad mer kan jag önska? Inre frid, fortsatt god hälsa eller kanske en fin tröja?

index

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Att inte behöva…

  1. J G says:

    Livet e ganska otroligt ibland. Många äro säkert de som saknar det som Du säger inte sakna. Ungefär som att äga ett stort fartyg. Många vill bo på vattnet eller i skogen men tänker inte på allt som “måste” göras för att det skall bli bra. Bor man i lgh så behöver man ju inte tänka alls. Jag har personligen lite svårt att vänja mig med lägenheten vi bor i, men tycker samtidigt att det är skönt att bara sitta lojt framför brasan utan att behöva bekymra mig om förtöjningar o liknande när det exempelvis blåser hårt ute. Kram!

  2. annika says:

    Samma här. Jag är nöjd så länge jag har familjen nära och att vi har tid tillsammans. Men en god parfym är min lyx och det önskar jag mig i julklapp! Härligt att ni trivs så bra i lägenheten.

Leave a Reply

