Skrivstil, fika och lite annat smått o gott…

Jag har dåligt samvete, det känns som om bloggen är ganska så eftersatt men det är till fördel för “romanen” så då får det väl gå an. Det är spännande att se hur fort tiden går när jag sitter och skriver. Sambon var lite krasslig i helgen och låg mest och sov. Då passade jag på att skriva och timmarna bara rann iväg. Det är så kul!

På nyhetssidorna idag läser jag att skrivstilen är på väg att försvinna i skolorna, och det är väl inget att gråta för men jag blir lite nostalgisk. Minns ni hur det var när man satt där och tragglade för att få till alla krokar och svängar på rätt sätt? Ja, ni som har åldern inne, alltså. På min tid (nu låter jag som min gamla mamma, jag vet) använde vi till och med riktig bläckpenna där man fick suga upp bläcket ur en liten flaska och använda läskpapper för att torka upp överflödet. För mig som var vänsterhänt var det ett litet hel-ete att undvika att bli blå på handen.

Och svenskaböckerna om Li och Lo, kommer nån ihåg dem? Och den som snabbt blev klar med sina uppgifter kunde roa sig med Palinspel, nån som minns det? Enligt wikipedia: “Palinspel är ett patenterat pedagogiskt läggspel, framför allt inom matematik och svenska, som använts i svenska skolor sedan femtiotalet. Spelet används för att lära ut specifika saker som t ex hur sje-ljuden stavas i svenska språket.” Åh, nu känner jag mig som en riktig dinosaurie igen.

Jag läser vidare på nyheterna att vi svenskar lägger tio dagar om året på att fika, och tänk där tror jag att sambon och jag toppar statistiken. Vi håller på och fikar oss igenom hela stan, och vi upptäcker det ena mysiga fiket efter det andra. Man kan välja och vraka allt efter humör. Senaste favoritstället är Café Mums på Trädgårdstorget. Allt hembakat och jättesköna möbler, fräsch inredning och trevlig personal.

Idag fick vi in ett nytt översättningsuppdrag. Ett stort ett som ska vara klart runt nyår. Det är roligt, men det känns som det kommer att köra ihop sig lite grann framöver. Efter nyår räknar jag med att börja jobba i vår egen lokal och tills dess ska mycket vara klart. En ny hemsida bland annat, informationsmaterial och skyltar ska tryckas, inköp av möbler och annan inredning göras, och så ska jag ju hinna jobba med massagen och nånstans där framme så blir det ju jul också! Nåja, det löser sig säkert.

Ni vet väl vad det är för dag idag? Exakt en månad tills det vänder och blir ljusare igen. Det, ni!

index

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

8 Responses to Skrivstil, fika och lite annat smått o gott…

  1. Lisa says:

    Oj, vad man minns bakåt nu……………………hahahaha Rättstavning med den förhatliga reservoarpennan. Kladdigt och plumpar överallt!!
    Finns läskpapper ens att köpa idag???
    Spelet känner jag inte igen………… hmmm………..
    Kommer däremot att minnas hur jag fick sitta en massa lektioner på venskan i ett särskilt rum och säga E U Ä och Ö, jag har ju en BRED östgötska och har ljuden *fel* i munnen 😉
    Efter ett antal veckor och evigt tjatande sa svenskafröken : Ingen idé, Du kan inte hahahaha

    Gillar skarpt att ljuset vänder åter om en månad!!

    Kram och var rädd om dig och hälsa gubben 🙂

  2. Marie i Skåne says:

    Informationen om att det är imorgon det vänder gillar jag skarpt!! Hurra!! Tack.

  3. Suzanne says:

    Palinspelen kommer jag ihåg, det var rätt kul att vända på spelplanen och se om man gjort rätt. Reservoarpennan var rena skräcken, tur att sånt inte förekommer i skolan numera.
    “Min” klass får skriva många av sina uppgifter på Ipads.Jag har varit lite negativ till det tidigare, men nu när jag jobbar speciellt med ett barn som har lite jobbigt med själva skrivgreppet, så har jag ändrat uppfattning; hon skriver mycket och gärna om hon får ta “paddan” istället för pennan.

    SKÖNT att det snart vänder mot ljusare tider igen! November ÄR verkligen så grå som det står i visan!
    Kram Suzanne

  4. CamillaL says:

    Haha, jag har också lärt mig läsa med Li och Lo! Mor är rar och Far ror för hela slanten!
    Lärde du också dig räkna med mängdläran? En ganska usel metod som inte användes i så många år…
    Palinspel används fortfarande på vår skola!
    /CamillaL

  5. carinakinna says:

    Några nya resplaner på gång,Camilla?

Leave a Reply

