Idag tänker jag på…

…att jag känner mig så otroligt mycket lättare till sinnet sen vi flyttade. Vi älskade vår lilla gård och trivdes jättebra. Men. Det var alltid något att oroa sig över, något som behövde fixas och som hängde över oss. Dessutom funderade vi alltid fram och tillbaka; ska vi flytta eller inte? Nu är det gjort. Allt är över och vi har landat i vårt nya boende. Vi trivs så himla bra, har det lugnt och skönt och behöver inte tänka på en massa praktiska saker som måste lösas.

Dessutom har ju Caritsa farit vidare, något som också hängt över mig i flera år och som nu är gjort och över. Varje morgon när jag vaknar och det är regnigt och ruggigt känner jag stor lättnad över att hon inte behöver frysa, bli kall och blöt, stå där i leran och vänta på att få bli insläppt. Hon behöver inte ha ont och jag och de andra i stallet behöver inte se henne bli skrangligare och sämre. Så skönt.

Hon har faktiskt kommit tillbaka till mig på sätt och vis. Nästan varje natt drömmer jag om henne. Vi är ute på ridturer, jag borstar henne, gullar med henne, vi är ute och går osv. Det är så mysigt, känns faktiskt som om vi umgåtts när jag vaknar. Och i drömmarna är hon mycket piggare och starkare, som hon var för några år sen.

Sambon och jag ägnar oss åt lyxproblem, så som att inreda vår lokal, fundera på vilka tavlor som ska sitta var nånstans, vilken bil vi ska köpa (jodå, vi åker fortfarande omkring i vår gamla rostiga Mazda. Det är vi och Ingvar Kamprad, typ…), och vilken soffa vi ska välja. Och förstås, vilket trevligt fik vi ska besöka härnäst.

Vår stad drabbades av en ofattbar tragedi i helgen, och det hände i det område där våra barn gått i skolan, där de och vi har många kompisar och bekanta. Det blir så extra hemskt när det händer så nära. Och det känns så extra mycket hur makalöst värdefullt livet är, och hur fort det kan vara över. Desto viktigare att ta tillvara på tiden, livet och varandra.

imagegen.ashx

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Idag tänker jag på…

  1. vimze says:

    Så härligt att ni nu *landat’ 🙂
    Caritsa den härliga gamla damen ‘går’ med dig, vilken härlig tröst 🙂

    Ja, usch så nära det kommer när sånt händer i sin närmiljö 😦

    Kram

  2. eva says:

    och när jag läser om ditt lugn så blir jag så rädd, för att jag är på väg åt motsatt håll från dig. vi letar med ljus och lykta efter en liten gård där vi kan slå rot…men å andra sidan bor vi just nu i ett renoveringsobjekt inne i stressens stad…så jag tänker ändå hålla fast vid att vi kommer att må bättre på ön…jo det tror jag nog.
    det glädjer mig det där med caritsa. att det känns lite lättare nu.
    det kommer nog alltid att göra lite ont, kännas sorgligt…men ändå, tänk så mycket fint ni fick ihop 🙂

    • carinakinna says:

      Men Eva, allting har sin tid och man befinner sig i olika faser. Vi gjorde som ni när barnen var små; flyttade till landet. Och det var underbart. Men nu börjar vi bli gamla o trötta och barnen är stora. Dax att slå sig till ro i stan. Det blir säkert jättebra för er, vet ju att ni drömt om det länge.
      Vet du, jag tror inte att det alltid kommer att göra ont, jag tror att all sorg kommer bytas ut mot tacksamhet.
      Kram till dig!

  3. annika says:

    Allt har verkligen sin tid i livet. Kram

Leave a Reply

