Lite dask är bra att få…

Och nu får för guds skull ingen tro att jag är för aga! Nej, jag fick återkoppling från en av mina läsare som också är en barndomsvän till mig. Han skriver angående mina senaste inlägg om de polska byggjobbarna bland annat så här:

“Snälla Carina!! Vad är det du skriver på din blogg!!?

Säga vad man vill om polska byggjobbare, men de är ena hejare på att arbeta.” och ”Oj vad det dammade! Och inte använde de några masker. (—) Man blir ju fundersam över det här med fack och arbetarskydd. Finns det inget sånt i Polen, eller?”

Är det verkligen möjligt att du är så här naiv? Ja, polacker är verkligen duktiga små människor, liksom så många andra mer eller mindre desperata människor från mindre privilegierade delar av världen. Nej, fack och arbetarskydd är ingen stor grej i Polen. Inte löner heller. Det är därför de jobbar åt din snåla hyresvärld. Och om de hade något val skulle de sannolikt inte åka ifrån sina familjer månadsvis för att bland annat damma i din källare.

Och vad menar du med ”Säga vad man vill om polska byggjobbare”? Varifrån kom det? Förstår du inte hur det låter? Vad är det för värderingar som pyser upp bakom de orden? Vad är det som händer, Carina? Jag känner inte igen dig.”

Det här är en av de saker som gör att jag fortsätter att blogga, att jag tycker det är viktigt och stimulerande. Att bli bemött, ifrågasatt, mer eller mindre tvingad att tänka efter. Vad är det jag menar, egentligen? Och hur formulerar jag mig bäst så att det inte uppstår missförstånd?

Det är så himla lätt att kasta ur sig några ord, slänga ner ett antal fraser och så klicka på “enter” så det man skrivit far ut i världen. Men oj, så viktigt att tänka efter och läsa igenom både en och två gånger – vad är det jag skriver, vad är det jag vill ha sagt och hur kommer läsarna att uppfatta det jag skrivit?

Så tack P för att du gjorde mig uppmärksam på att jag var slarvig och raljerade på ett sätt som kunde misstolkas och göra att jag uppfattas på ett sätt som jag absolut inte önskar.

Jag passar väl på och säga också att ni får kolla hur mycket ni vill i era telefoner. Jag har verkligen inte med det att göra. Usch, vilken moraltant jag blir ibland. Det som gör mig upprörd dock, är när det går ut över barnen. Men jag är säker på att de allra flesta föräldrar gör sitt allra bästa för att bekräfta sina barn.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Lite dask är bra att få…

  1. J. G says:

    Varför får polackerna våra “svenska” jobb? Svaret är ju redan givet. Men det sker på våra små egenföretagares bekostnad inom byggbranschen. Statistiskt sätt så gör de från öst ett mycket sämre jobb. Man får vad man betalar för. Likt Timell-effekten för några år sedan. Jag skulle vilja se väggen de lagat med röntgen så att inte samma problem uppstår igen pga. av fukt utifrån inom några år. Om det skulle hända så då finns inte de polackerna att få tag i. Ej heller några gällande byggarantier. Om jag gör en jämförelse med Sthlm så kan jag påstå att i Sthlm så ökar inbrotten i fastigheten eller angränsande fastigheter där polacker o Litauer jobbar eller har jobbat med 75 %. Jag har varit med och gripit alldeles för många öststatare under/efter de senaste 10 åren. Vi kan redan på förhand säga att där öststarna jobbar kommer det att ske inbrott. Och ofta, mycket riktigt, blir det så. En vän till mig är egenföretagare i byggbranschen men han får inga jobb. Polackerna tar jobben framför näsan på oss hela tiden. De tar ut väldigt lite lön, jobbar hårt och gör generellt ett undermåligt arbete. Är det bra? Jag är inte rasist utan konstaterar bara faktum. Snålheten bedrar visheten! Detta är min syn på saken o har inget med rasism att göra. Öststatarna har det så dåligt i sina hemländer så de kommer hit o tar alla jobb de kan få för en spottstyver. Många äro de som blivit blåsta pga. snålhet efter att ha köpt öststatstjänster. Man kan inte heller generellt påstå att östsarbetarna begår inbrott och stölder. Ofta säljer de uppgifter till andra landsmän eller kriminellt belastade medmänniskor. Jag skulle önska att mina medmäniskor kunde se och uppleva det jag gör dagligdags. Då kanske förståelsen för problemet skulle komma i en annan dager. Inget är svart eller vitt!
    Kramar!

  2. carinakinna says:

    Ja. det är väl som du säger; inget är svart eller vitt…
    Kram

  3. Annette says:

    Intressant om polackerna i Sverige, detta förekommer mellan många andra länder, Norge/Sverige t ex, hur många svenska ungdomar jobbar inte häcken av sig där – och mången svensk sjukvårdspersonal och ett stort antal svenska läkare har jobbat och jobbar ff i Norge till mycket högre löner än i Sverige. Grekland/Albanien – Albaner i mängd under byggboomen i Grekland 2003-2008 och under olivskörden varje år. Sverige/Finland tidigare, Sverige/Italien tidigare, Sverige/Grekland idag…listan kan göras hur lång som helst. Detta fenomen kommer alltid att finnas – tack vare (pga) de politiker vi valt och de system som finns och utnyttjas.

    Telefoner….jag trodde det var GPSer de går omkring med gata upp och gata ner….fattar inte att folk har så svårt att hitta nu för tiden…
    Se upp, möt ibland medmänniskorna med blicken – det är inte farligt – upptäck närmiljön och framför allt de små barnen.

    Hejja på Carina, jag håller med dig – vi moraltanter behövs!
    Kram!

Leave a Reply

