Dessa telefoner…

Nu ska jag tjata lite om de smarta telefonerna igen. I dagens nätupplaga av SvD finns en artikel om att mobilberoendet redan är/riskerar att bli en ny folksjukdom:

De sitter på toaletten och smyger med telefonen precis som en missbrukare med sitt brännvin. De försöker sluta vara uppkopplade, men misslyckas“, säger Roger Thörn på Kolmårdens Behandlingshem.

Många har problem med koncentration, sömnstörningar, muskelspänningar och de gnisslar tänderna i sömnen. Jag ser allvarligt på det här. Många kompetenta människor går sönder när aldrig får tid till paus och reflektion“, säger “Stressdoktorn” Tomas Danielsson.

Bakgrunden till beroendet är människans starka drivkraft när det gäller nyfikenhet och bekräftelse. Tack vare mobilen kan man både stilla sin nyfikenhet och bekräfta sig hela tiden. Då blir det som ett gift. Det finns inget slut“, fortsätter Tomas Danielsson.

Jag är så glad att det här är ett missbruk som jag kan undvika eftersom jag inte har nån smartphone, men det är verkligen bedrövligt att se alla människor som inte kan låta bli sin nalle. Många av mina massagekunder kollar i sin telefon så fort de reser sig från massagebänken. Inte en enda minut stannar man kvar i känslan, i kroppen, utan måste kolla. Ska bara kolla. Helt galet. Jag tycker det är så synd.

Absolut värst var den telefonsurfande pappan jag såg på stan som bad sin lille son att “håll käften ungjävel” när sonen förtvivlat försökte få kontakt med honom. Glad blev jag däremot när jag härom morgonen höll på att krocka på trottoaren med en tjej som gick med näsan begravd i en bok(!).

 

 

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

