Ett litet aber…

…har dykt upp på vår himmel. Ni kommer kanske ihåg att det fanns en ledig lokal i huset så lämpligt precis när vi skulle till att flytta in i vår nya bostad, och att vi tackade ja på stående fot? Nåväl, den förra hyresgästen påpekade att det fanns en spricka i en yttervägg och eftersom lokalen ligger en halvtrappa ner blev vi ju lite fundersamma med tanke på fuktskador. Vi påtalade det till mäklaren/hyresvärden och han skulle “kolla upp det”.

Tiden gick och vi hade så himla fullt upp med att utkämpa kriget mot flyttkartongerna uppe i lägenheten så vi glömde väl mer eller mindre bort det där med sprickan i väggen. Men sen kom jag på att kolla en dag, och då hade den lilla sprickan blivit en jättelång spricka som sträckte sig ända ner till hörnet av väggen, och putsen såg ut att vilja lossna. Knackade man på väggen lät det läskigt ihåligt och inte alls som en betongvägg. Nytt telefonsamtal med hyresvärden som inte verkade inse allvaret i det hela, utan mest tyckte det var konstigt att vi inte hade flyttat in i lokalen och börjat använda den ännu…

Nu blev sambon förb—–d och sökte upp hyresvärden för ett samtal öga mot öga, vilket resulterade i att det två dagar senare stod en polskregistrerad skåpbil utanför huset och från vår lokal hördes bultanden och knackningar. Två icke varken svensk- eller engelsktalande byggarbetare, utrustade med hammare och slägga, höll på att slå ner putsen på hela väggen. DSCN4483

De hade plockat undan alla våra saker och plastat för, men oj vad det dammade! Och inte använde de några masker. Sambon försökte medelst teckenspråk få dem att förstå att allt dammet hamnade i deras lungor, men de bara skrattade och slog ifrån sig. Inte behövde de några masker, inte. Man blir ju fundersam över det här med fack och arbetarskydd. Finns det inget sånt i Polen, eller? Hursom haver, det uppdagades problem i väggen även i ett av de andra rummen, så den ska de ge sig på härnäst.

Vad jag tänker om det här nu då? Tja, så bra att det blir åtgärdat innan vi hann inreda och innan jag hann komma igång med någon massageverksamhet där. Och så fantastiskt bra att det var problem även i det som ska bli massagerum, för det betyder att jag kommer att bli av med den förskräckligt hiskeliga rosentapeten som sitter där. DSCN4488Inget ont som inte har något gott med sig, typ.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Ett litet aber…

  1. Haha, ett aber som vändes till en little joy of the day – typ… 🙂 Snyggt Carina!

  2. Lisa says:

    Himla tur ni inte gjort iordning där 🙂

    Hmm, den där tapeten tycker jag är jättefin 😉

    Ha en underbar helg Kram 🙂

Leave a Reply

