Det här med tiggarna, del 2

Ja, det är knepigt med dessa människor som numera befolkar trottoarerna med sina muggar och skyltar. Jag har bytt uppfattning, skrev ju för ett tag sen här att jag inte hade lust att ge bort mina pengar men… Lokaltidningen här (Corren) har haft en artikelserie, både om tiggarna men också om hur det ser ut i deras hemländer. Hur enormt långt nere på ranglistan de ligger, hur deras barn väntar ensamma där hemma i byn på att föräldrarna förhoppningsvis kommer hem snart med lite pengar.

Förstås finns det de som luras, utnyttjar vår godtrogenhet, ljuger och bedrar. Jag blir fortfarande förbaskad på honom som låtsas vara handikappad men som stoppar kryckorna under armen och går normalt när man vänder ryggen till. Men så finns de som börjar frysa nu, det är kallt på trottoaren och de sover ofta i bilar. I min stad ska stadsmissionen och kyrkan utöka sina resurser för dem under vintern. Jag har börjat ge en tjuga här och där. Till kvinnorna. Det känns bra även om det är en droppe i havet. Jag hoppas att deras situation i hemlandet ska kunna förbättras, det känns som om det är den enda möjliga vägen.

“Tiggarna är här för att stanna”, stod det i tidningen. Vi måste, var och en, hitta ett sätt att förhålla oss till dem. Och jag tänker; vi är så rika i det här landet och vi har det så tryggt och bra. I jämförelse. Nog kan man avvara några kronor då och då, om det hjälper. Jag och sambon går och fikar, det kostar nästan hundra kronor. Och sen handlar vi mat för några hundra, går till systemet och köper en flaska vin för nästan hundra och utanför sitter en kvinna i kylan. Nog sjuttan har jag råd att ge henne en tjuga eller mer. Hjälper det henne? Jag vet bara att det blir varmt i mitt hjärta när jag ser hennes leende. Fan, att världen ser ut som den gör! Varför kan inte alla få ha det bra?

Det är frustrationen och hjälplösheten man känner, att inte kunna förändra eller förbättra deras situation i grunden, som gör att det är enklare att vara arg på dem, att välja att inte se dem. Att intala sig att de bluffar, att det är organiserade ligor etc. Hur tänker du? Hur förhåller du dig till dessa våra långväga gäster?

images

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Det här med tiggarna, del 2

  1. Miafia says:

    Fasen jäkla skiiiiiiiit!! Jag hade skrivit en göööööörlång kommentar här men den fastnade inte verkar det som. Åh nu orkar o hinner jag inte skriva om den!!! Aaaaaahhggggh!!!

    Kramelikraaaaam / Miafia =0(

Leave a Reply

