Ibland, alltså….

…kan man undra om det är nån som skojar med en. Nån med ganska sjuk humor. Idag var jag ute på ett företag och masserade. Efter avslutad arbetsdag satte jag mig och mediterade en stund. När jag sen lämnade företaget var jag fylld av känslan att livet var ljust och tillvaron vacker. Ni vet. Hursom, när jag kom ut hällregnade det, men jag lät det inte rubba mitt milda sinne. När jag sen kom fram till bilen upptäckte jag att jag hade en punktering. I spöregnet. Suck. Öppnade bagageluckan för att se om alla behövliga verktyg var på plats, men se där fanns i stort sett endast en tom bensindunk, en plastkasse med gamla glasflaskor och en trumpet(!). index

Det finns ju som bekant alltid minst två sätt att hantera oväntade och inte helt positiva händelser på; antingen kan man trilla ner i offertänkande och undrar varför just jag? Vad har jag gjort för ont? osv. Eller så tänker man att jahaja, shit happens – deal with it. Jag lyckades välja det sistnämnda och ringde till sambon som först muntrade upp mig med en fantasifull idé om hur jag kanske kunde lyckas fylla på luft i däcket med hjälp av trumpeten, och sedan ringde sin vän J. som släppte allt han hade för händer, ställde in ett möte och skjutsade sambon till mig och den låghalta bilen. Med sig hade sambon en liten, fiffig elektrisk pump som han lyckades fylla luft i däcket med. Och sen vidare färd till däckverksta’n, osv, osv.

Jag som hade gjort upp planer för vår eftermiddag. Vi skulle först motionera och sen fika på favvofiket, men istället blev det gratiskaffe från däckverkstan’s automat under trevligt samspråk med J. och gubbarna på verksta’n. Så kan det gå, så kan det bli. Det var helt ok.

Det har börjat spritta i mig av inspiration, minsann. I ett par år har jag varit nyfiken på det där med maskinstickning och tänka sig, idag berättade en av mina kunder att han har en stickmaskin som jag hjärtans gärna får låna ett tag om jag vill. Om jag vill! Han skulle ta med sig den nästa gång vi ses. Spännande! Och så har jag lust att växtfärga garner. Det skulle jag naturligtvis gjort när jag bodde på landet och kunde vara utomhus, men se sånt tog jag mig inte tid till där. Nåväl, det finns säkert nån kurs man kan gå. Och i januari ska jag gå en skrivarkurs där man bl.a. ska jobba med dialog, personbeskrivning, konflikt och textsamtal. Det ni!

imagesI morgon kommer portvakten och skruvar upp klädhängaren i hallen och lagar handtaget till balkongdörren, och om några dagar målaren och tapetserar om sovrummen. Sen kan vi börja sätta upp gardiner och tavlor. Och när det börjar bli kallt och bistert åker vi kanske iväg på sol- och badsemester. Livet är rätt gott.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Ibland, alltså….

  1. Lisa says:

    Tack för dagens skratt!! Fylla däcket med trumpeten !! Det var väl en bra tanke eller??!!! 🙂
    Spännande med en stickmaskin!! Själv suktar jag efter en vävstol 😉

    Kram 🙂

    • carinakinna says:

      Hahaha! Jag vet, han förgyllde min stund där i regnet. Vävstol är också kul. Jag vävde jättemycket för några år sen, men gav bort mina vävstolar till sist då det aldrig fanns nån tid över…
      Kram!

  2. annika says:

    Säger som Lisa, trumpetförslaget var underbart! Och du verkar ha hamnat rätt, har inte varit inne här på ett tag (sorry) och ditt inlägg andas glädje trots allt som hände. Jag har växtfärgat hysteriskt mycket i mitt liv 🙂 Men det är 30 år sedan och sedan tog det mig 30 år att sticka och väva upp allt! Kram

Leave a Reply

