Som en laxering…

BegrundanIdag var jag och hälsade på Caritsa. Borstade, kliade enligt konstens alla regler, och så gick vi ut på promenad. Under promenaden pratade jag med henne om allt vi gått igenom tillsammans under åren: inridning, varit på hoppläger i Skåne, tävlat och ridit Hubertusjakt, varit på två betäckningar som resulterade i två jättefina fölungar, märkvärdigt få skador och sjukdomar (peppar-peppar…), ridit i sol och regn, snö och storm, i mörker och månsken, i skog, på fält, vägar och badat i sjön, klättrat i sandtaget, hoppat över diken och stockar i skogen, ätit hallon och blåbär (jag bären och hon allt det gröna), stått och filosoferat i hagen, betraktat fantastiska solnedgångar, pulsat i snö ända upp till magen, ridit vilse, stött på älgar, ramlat av (jag alltså), ridit i ridhus (jättetråkigt tycker vi båda två), ridit för instruktörer (också ganska trist fast nyttigt), lärt känna ett otal hästar med vidhängande människor, sagt adjö till desamma. Och så mycket mer. Ett av de häftigaste minnena: Förra sommaren, vi var ute sent på kvällen och red rakt in i en fantastisk solnedgång. Jag vände mig om och bakom oss steg en enorm fullmåne. Det var magiskt!

Jag vet inte om hon lyssnade på mitt prat direkt, hon var betydligt mer intresserad av det nästan mogna vetet på fältet och släpade med mig dit för ett provsmak. När vi kom tillbaka till stallet fick hon lusern som jag tagit med mig, betfor och äpplen. Alla starka favoriter. Vägen till Caritsas hjärta har alltid gått genom magen, det är en sak som är säker. Och sen fick hon ett bad, det vill säga att jag tvättar henne under magen och mellan bakbenen med svamp och ljummet vatten. Det älskar hon. Vi njuter tillsammans, har det gott och gör bara sånt vi gillar.

Sen åkte jag hem till sambon och vi tog ett riktigt tag i loge och uthus, packade släpkärran full med skräp och for iväg till tippen. Så skönt, som en riktig laxering. Så mycket skräp och saker vi sparat så länge för vem vet, det kanske kommer till användning nån gång. Men nu åkte det! Skönt. På hemvägen stannade vi och plockade en massa skogshallon och inte ens det faktum att sambon fick ett stick på benet av något litet och elakt kunde förstöra vårt goda humör.

Äldste sonen är tillbaka i Norge nu och yngste sonen är hos bästa flickvännen, så nu är vi själva hemma igen. I kväll blir det pizza, vin och brittisk deckare på tv:n. Vi har det bra även om det är konstiga tider just nu. Vi är inne i en märklig process då vi säger adjö till så mycket men samtidigt känns det både lätt och rätt. Fast lite sorgligt ibland, och fortfarande enastående overkligt. Och spännande och roligt. Och konstigt. Jaja. Det blir nog bra.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Som en laxering…

  1. enaningomyoga says:

    Åh vilka förändringar ni är i. Vackert så. Stor kram

  2. Miafia says:

    Allt är spännande hos er nu minsann! Åh Caritsagumman mår väl. Hoppas allt går bra med henne fram över åxå. Ni har o stå i naturligtvis o jag känner igen mig så otroligt mycket i ert liv nu. Känner att precis allt vi gjorde, alla val, allt jobb o fix lönade sig till ett härligt liv o boende. Önskar er det samma nu.

    Kramelikraaaam / Marie =0)

Leave a Reply

