Om sorg och lite annat…

Igår blev det så himla sorgligt en stund. Jag var i stallet och blev tvungen att inse att min kära häst inte har så lång tid kvar i det här livet. Jag vet, hon är jättegammal och har fått vara så frisk så länge. Jag är tacksam för all den tid, alla dessa år vi haft tillsammans och vet förstås att så småningom kommer vi till vägs ände. Så är det ju, och det är helt ok. Men igår gjorde det ont att se henne. Ni vet, ungefär som när man tvingades inse att ens föräldrar är gamla. Acceptera att ens stora, starka pappa har blivit en liten skrynklig gubbe och ens raka, vackra mamma en liten böjd gumma. Själva åldrandet. Kroppens förfall. Min kraftiga, starka, kaxiga, egensinniga häst finns inte mer. Hon är mager och skranglig, stel och långsam. Hon har inte kul längre utan är på väg bort, och igår blev det så himla tydligt.

_MG_33071 photoartbyanna.wordpress.com

Jag kom hem i tårar och grät först ut mot äldste sonens axel och sedan sambons. Äldste sonen sa: “Men så skönt. Då vet du ju att det är rätt beslut att ta bort henne snart.” Och kompisen K skrev på Facebook: “Hon kommer att tala om för dig när det är dags.” Och visst är det så. Men fy, vad det kommer att vara sorgligt.

Nåväl, vi går över till något roligare. Våra köpare och vi går från klarhet till klarhet. Vi är överens om allt, har gått igenom vad de vill ta över och vad de vill köpa av oss. Finns det nåt som man kan bli osams om så är det pengar, men det har vi redan lovat varandra att så kommer det inte att bli. Och de får börja flytta hit saker tidigare om de vill, och vi får ha saker kvar om vi inte hinner flytta allt i tid.

Och idag skulle sambon och jag motionera lite i Rydskogen. Vi startade i god fart men upptäckte sen att det växte både blåbär, smultron och hallon utefter motionsslingan. Så där gick vi och betade medan ungdomar med musik i öronen flåsade förbi. “De missar ju allt det goda”, sa jag till sambon. “Mm”, svarade han med truten full. “Det är väl bra, då blir det mer över till oss.” Det hade han ju rätt i förstås, och motionera kan vi göra en annan gång.

images

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

9 Responses to Om sorg och lite annat…

  1. Lisa says:

    Lilla vackra fina Damen!!! Men när det är dags så är det!! Det är en förmån man har som djurägare att slippa se dom lida, till skillnad mot gamla skröpliga människor som får plågas allt för länge och helt tyna bort!!

    Ge henne en varm fin klapp från mig!!!¨

    KRAM ❤

  2. Och alla förmåner till trots så gör det inte ett j… dugg mindre ont när man måste ta beslutet… (Sorry, du vet att jag delar din problematik i viss mån…) Men å andra sidan så är det kanske alltid så, vare sig det är plötsligt eller väntat, tidigt eller sent… förlusten i sig är alltid densamma – och det är den oavsett hur man själv väljer att handla när man har ett val. Det är kanske i det längre loppet som sorgen ändå kan dämpas av att veta att man ändå har kunnat göra det bästa, och gengälda något av allt det man har fått, genom att ge dem ett skonsamt slut. Hur osjälvisk man än måste vara då…

    Säg bara till om du vill ha någon bild för förstoring eller så – även om jag inser att det jag har är lite begränsat… 😉

  3. Johan says:

    Lider med dig men gläds samtidigt över dina lyckliga stunder. Jag finner livet som en berg- o dalbana mellan sorg, glädje, hopp och förtvivlan. Det kanske är en del av “mystiken” i livet,,,,,Kram!

Leave a Reply

