En kväll att minnas

Gårdagskvällen tillbringas hos goda vänner. De bor i ett stort hus utanför stan, högt beläget med suverän utsikt över en sjö. Vi sitter i deras hammockar, tittar ut över sjön och njuter av den varma kvällen. Vi pratar och skrattar, äter gott och dricker vin. Inte jag, för det är min tur att köra. Jag dricker iskall cider.

Vi har känt varandra i trettio år och mer. De är den där sortens vänner som, även om man inte träffas på evigheter så är det bara att plocka upp tråden där man släppte den sist. Den sortens vänner, de bästa.

Min tokiga sambo berättar en lång och invecklad historia om hur han som ung man, utan att kunna ett ord franska, hamnade på sjukhus i Frankrike. Hur han serverades vin till frukost och nästan blev förförd av en kvinnlig medpatient i 90-årsåldern. Vi skrattar så vi gråter, kippar efter andan och torkar tårarna. Jag får ont i magen, har nog inte skrattat så mycket på flera år. Sen sitter vi tysta och följer fåglarnas flykt över vattnet. Ler lite mot varandra. Fnissar till. Iakttar hur sommarkvällen mörknar, sveper filtar om benen.

Vi hör röster på andra sidan sjön. Jag är säker på att man där höjde sina huvuden, lyssnade på vårt skratt och sa till varandra: Gud, så trevligt de där verkar ha det.  Och det hade vi verkligen. En underbar kväll att minnas. Tack Alan & Ammi.

b1

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to En kväll att minnas

  1. Marie i Skåne says:

    Låter som en underbar kväll med härligt sällskap. Det är sånt man gömmer i sitt hjärta.

  2. Lisa says:

    Vilken härllig kväll!!! Batteriladdare 😉

Leave a Reply

