Som att gunga sin själ i en hammock…

Det har varit lite glest med inläggen på sistone, jag vet. Det pågår turbulenta saker runtomkring som jag inte kan berätta om riktigt än, men där har jag haft mitt fokus på sistone.

I alla fall. Igår åkte jag och hälsade på Caritsa. Det var över en vecka sen jag var där senast. Ibland glömmer jag nästan bort att hon finns, och förstår att jag håller på att skapa en distans till henne inför det som väntar framöver. Hon har det så bra. Går där och mumsar gräs med sin flock, kommer fram och vill bli kliad. Precis som vanligt, lägger upp sitt huvud på min axel. Blåser varmt, gräsdoftande luft över mitt ansikte. Men sen går hon iväg en bit och fortsätter beta. Försöker inte följa efter mig när jag går. Tittar inte ens efter mig. Även hon skapar kanske distans…

dscn4063dscn4073Bilderna är från förra sommaren, men Caritsas passionerade inställning till att bli kliad är densamma.

På vägen hem körde jag ner till badet. En sjö, en brygga och inte så mycket mer. Det är en av de vackraste platserna jag vet. Sjön är omgiven av träd och grönska, vattnet är sådär humus-brunt och friskt. När barnen var små var det vårt hemmabad. Nuförtiden är vi nästan aldrig där. Jag gick undan en bit. Dit där det inte fanns några andra människor. Tog av mig skor och strumpor, satte mig på en sten och doppade fötterna. Tittade på svalorna som på sitt halsbrytande sätt flög över vattnet i jakt på insekter,  solglittret som nästan gjorde ont i ögonen, lyssnade på fågelkvitter och tjoandet från badbryggan.

Efter en stund upptäckte jag att jag satt och gnolade på en sång, och återigen var det Hansson de Wolfe United som kom till mig:

Som att gunga sin själ i en hammock, i ett solsken där solen är du.
Gunga sin själ i en hammock, och du är vinden som svalkar mig nu
.”

Precis så kändes det att sitta där, som att gunga sin själ i en hammock. Sen åkte jag hem till familjen och åt lunch.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

9 Responses to Som att gunga sin själ i en hammock…

  1. annika says:

    Så fint. Och den låten gillar jag!

  2. Det låter ganska skönt… 🙂

  3. Lena says:

    Jag är helt övertygad om att själen mår bra av att bli lite gungad nu och då! 🙂

  4. Miafia says:

    Oh så spännande, längtar till när du berättar om turbulensen här. Man blir ju så nyfiken. Åh fina Caritsa, de é en fin dam de!!! Fortsätt o gunga nu!!

    Kramelikraaaam / Miafia =0)

  5. Suzanne says:

    TACK för ett toppenbra låttips ! Jag gillade ju dem förr, hur kunde jag missa denna pärla !
    Ser fram emot att läsa mer om vad som händer framöver, under tiden ska jag gunga, inte bara min själ utan hela mig i en hammockliknande möbel.

    • carinakinna says:

      Ja men visst! Jag hade också glömt bort dem, men så kom “Var kommer barnen in?” när jag läste om stora dagisgrupper med små barn, och sen återupptäckte jag de andra underbara låtarna också. “Iskalla killen” är ju också mysig!
      Ha det så skönt!

  6. Johan Gunnbäck says:

    Det bästa är att sjön o skogen förblir där och att du alltid kan återvända dit om andan faller på!
    Hansson De Wolfes skivor brukar gå varma här också fortfarande periodvis! Märkligt! Kram!

Leave a Reply

