Uppdatering…

Den snåla och kalla vårvintern tog ett jätteskutt och blev sommar. Inte mig emot. Trädgårdsmöblerna fram, innanfönstren ut och flip-flopsen på. Så! Nu är jag redo:)

Caritsa har fått herrsällskap i sin lilla hage. Stallet har fått två nytillskott, varav den ena är en fjording. Han och Caritsas kompis Almando har fått göra henne sällskap i hagen. Bilderna snor jag fullkomligt hämningslöst från duktiga Annas hemsida (www.photoartbyanna.wordpress.com), och jadå, jag har hennes välsignelse.

_MG_33071_MG_33266_MG_33286

Caritsa är väldigt nöjd med att ha lite sällskap. Nu hoppas jag att hon ska ha mer ro och äta av det gröna gräset så att hon får lite hull, för det är förskräckligt så spinkig hon är.

Annars då? Tja, jag har jobbat som en galning ett tag, de förra veckornas latedagar fick ett abrupt slut och det är ju bra för inkomsten, förstås. Och så har vi äntligen blivit klara med den supersvåra översättningen som har plågat oss de senaste veckorna. Så nu kan vi ägna oss mer åt utomhussysslorna: Trädgårdsmöblerna, som sagt, räfsning och plantering (jodå Lisa, jag har allt petat ner lite grann jag också;)), och vi har suttit i trädgården och ätit lunch och lyssnat på näktergalen som dyker upp varje år. Tänk att de flyger ända från Östafrika och hit! Så här i början av säsongen är det jättehärligt att lyssDSCN4244na på visslingarna, knackningarna och de hårda drillarna, men fråga mig framåt midsommar. Vid det laget brukar man vara färdig att skjuta fågelj—-ln, de tutar nämligen hela nätterna också. Kan bli ganska enerverande i längden.

Och den envisa sädesärlan vägrar att ge upp sin kärlek till vår bil. På morgonen sitter den och sover på biltaket med huvudet under vingen så sött. När bilen inte är hemma springer den hysteriskt omkring på marken där bilen brukar stå, och så fort bilen är hemma så skuttar fågeln omkring på den, speglar sig, pickar och har sig. Och bajsar. Det enda som hjälper är att hölja hela bilen i presenningar så den mest ser ut som en muslimsk kvinna i burka… DSCN4250Men hur kul är det att hålla på med det hela sommaren. Nån som har nån bra idé? Sambon börjar muttra om vissa mordiska planer…

DSCN4247DSCN4249Ser ni den lilla fågeln på biltaket? Se så sött han sover….

Jag har tre lediga dagar till framför mig och hoppas förstås på mer sol och värme. Och nu kom sambon just in och påpekade att han faktiskt har två penslar om jag vill delta i inoljandet av trädgårdsmöblerna. Visst, jag kommer! Tar med två öl ut också, och vem vet – kanske tar vi ett parti dart efteråt.

DSCN4251

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

8 Responses to Uppdatering…

  1. Anneli says:

    Vad tycker sädesärlan om presenningen? Går det att sova på den också? Skönt för dig och Caritsa att hon fått lite sällskap nu. /Kram Anneli

  2. Carina says:

    Vi konstaterade just att fågeln just nu sitter ovanpå presenningen och ser lite nedslagen ut.
    Ja, skönt med sällskap!
    Kram!

  3. Hahaha – jag har en uppstoppad stenfalk här; om ni sätter den som kylarprydnad kanske det kan avskräcka sädesärlan! Ni får låna den om jag får komma och fota först… 😉

  4. Annette says:

    Finns också ugglor i plast som används flitigt på segelbåtar när de ligger på marinan, det minns jag från mina 25 år med segling dom stora intresset. Många satte en sån där uggla på bomnocken så att småfåglarna inte skulle sitta på bommen och smutsa ner bomkapellet. Kan hittas i affär för båttillbehör eller på nätet.
    Ugglan kan ev tejpas fast på biltaket, inga problem att hitta bilen på IcaMaxis parkring sen.
    Lycka till att finna en skrämseluggla eller att acceptera “sädesskvättan”
    kram
    Annette

Leave a Reply

