Meningen med livet? Lätt frustrerade funderingar…

Apropå de stora frågorna… Det är säkert inte bara jag, men plötsligt kan jag attackeras av tankar som “Hjälp! Vad gör vi med våra liv? Ska vi gå runt här och handla mat, jobba, äta och sova? Ska det vara så? Och sen dö?

De här tankarna dyker konstigt nog ofta upp när jag är på ICA Maxi. Vid åsynen av hyllkilometer av olika sorters korv, ca 600 olika sorters ost, chipspåsar till förbannelse och femtioelva olika sköljmedel slår tanken mig ofta att vi har så mycket. Vi har så ofantligt mycket i den här delen av världen, och vi drunknar i ett överflöd som saknar motstycke men vi ser ändå så förbannat ledsna ut allihop. Som om vi blivit lurade. Sålt smöret och tappat pengarna, typ fast i det här fallet snarare köpt något av de hundrasju sorterna smör och har pengar kvar ändå. Is that all there is….?

Jag kastar mig över sambon som i lugn och ro går och betittar olika verktyg.
– “Fan, vi skiter i det här!” skriker jag nästan och ruskar honom omilt. “Vi säljer gården och flyttar nånstans där folk är lite glada. Där en liten påse färdigskuren sallad som några fattiga krakar har fått två öre för att skära inte kostar 25 kr! Där det finns mer livskvalitet! Du kan undervisa i engelska och jag kan massera.”

Han tittar tålmodigt på mig och säger: “Visst. Det kan vi göra.”
För han vet att mitt anfall snart går över. Och att jag kommer känna mig nöjd och tillfreds igen. Till nästa gång vi åker till ICA Maxi. Han har varit med förr. Men ändå, ärligt talat: Ska det vara så här? Blir man inte lite tokig ibland? Vad håller vi på med? Och sen dör vi. Sen dör vi och kan konstatera att vi har i alla fall haft 600 olika sorters ost att välja på….

004_7537154320121101_171417

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

7 Responses to Meningen med livet? Lätt frustrerade funderingar…

  1. Marie says:

    Vilket himla bra inlägg!!! Jag kan också få såna funderingar och känslor ibland men det verkar som alla andra går omkring och har svaret på varför vi lever eller helt enkelt struntar i den frågan och bara lever och är nöjda och inte funderar så konstigt.

  2. carinakinna says:

    Skönt att vi är flera, Marie.

  3. Lena says:

    Lite full i fniss blir jag, men håller egentligen med dig till 100%. Slås ofta av tanken när det är meningen att vi ska L E V A – istället för att skena omkring och göra måste-grejer…
    Kramar

    • carinakinna says:

      Men då får man ju ställa sig frågan; Vad är det att leva då?Är det kanske att göra alla de här måste-sakerna? Eller? Man brukar ju säga: Livet är det som pågår medan vi är upptagna med annat.
      Food for thought!
      Kram!

  4. Miafis says:

    Ja sannerligen är det jobbigt i de där stora butikerna. Jag gillar det inte heller, går raskt runt hållandes min lista, o sedan snabbt mot kassan. Pust. Ofta handlar vi i den mindre butiken här, där blir jag inte lika störd o stressad för utbudet är mindre o lokalen inte lika stor.
    Håller verkligen med om vårat onödiga överflöd av mat o prylar, tänk bara på alla ton mat som slängs varje dag ….. usch o fy så det är. Får beslutsångest vid alla miljoner val man allt som oftast står inför så som tex ost ja. Livet består ständigt av beslut av olika slag, inte lätt med alla utbud som finns. Äta bör man annars dör man lixom. 😉 Visst önskar man att det inte skulle behöva vara så komplicerat att leva många gånger, äsch man får göra så gott man kan helt enkelt. Leta bra lösningar som man klarar av o gillar. 😉
    Kramelikraaaaam / Miafia :0)

  5. Åh vad jag känner igen mig! Och stora affärer får mig att tappa lusten att handla. Kanske för att jag ser överflödet så tydligt. Och sockret… Det mesta som har långa hyllor är produkter med socker i; müsli, flingor, saft, kräm, yoghurt som är smaksatt, snacks osv. För att inte tala om smågodishyllan! Nä usch! Och kanske ska vi resa till ett annat land??

Leave a Reply

