Gröna fingrar….not!

Som den vana läsaren av den här bloggen kanske minns, så bor vi på landet. Bor man på landet så betyder det att boendet innefattar en trädgård. Vår trädgård är jättestor. Den vana läsaren kanske också kan erinra sig att vår främsta sommarsysselsättning är gräsklippning. Det är liksom vår hobby så där i den sköna sommartiden eftersom vi inte har några trädgårdsland utan har gjort gräsmattor av hela skiten.  Häromdagen kände vi oss lite dystra, sambon och jag. Riktigt deppiga, faktiskt och jag sa – i ett försök att lätta upp stämningen: “Nej nu får vi ta nya tag och se fram emot…” Och så kom jag liksom inte på nåt att se fram emot. Efter några sekunders pinsam tystnad kom sambons lakoniska kommentar: “…gräsklippningen.”

Faktum är att jag önskar, riktigt önskar, att jag var bra på det här med trädgård och odling. Att jag hade det naturligt, i generna liksom. Jag menar, min pappa hade en enorm trädgård med stora grönsaks- och blomsterodlingar och hans uppfattning om himmelriket var att ligga på knä i myllan och rensa och gallra. Då kan man ju tro att jag skulle fått med mig något av det intresset med modersmjölken. Men icke.

När vi flyttade ut på landet för ca 20 år sen drog jag igång odlingar för att jag trodde att det skulle vara roligt. För att sen lägga igen landen ett par år senare. Det var ju inget kul! Bara jobbigt. Men som sagt, jag önskar att jag var en sån där riktig trädgårdsnisse (som t ex bloggläsaren Lisa;)) med växthus och prunkande rabatter, en sån som studerar frökataloger hela vintrarna och har fönstren fulla med små pytsar med jord. Jag gillar idén men inte det praktiska genomförandet. Så är det.

Och i morse gjorde jag misstaget att bläddra i en katalog från en av dessa otaliga butiker som säljer blommor, växter och trädgårdsattiraljer. Fast jag vet att det frambringar svår ångest! Jag får dåligt samvete, skuldkänslor och känner mig allmänt oduglig och som en hopplös trädgårdsanalfabet. Varför har inte jag små puttriga krukor överallt med matchande blomster i? Inga som av en händelse utställda zinkhinkar med spännande växter i? Inga söta trädgårdshandskar och en planteringsspade utlagda på trädgårdsbordet som ett jäkla stilleben?

Ni vet att jag är massageterapeut. Och en sak är säker; så här års får jag och mina kollegor så otroligt många fler kunder. Då kommer nämligen trädgårdsnissarna, med nästan-ryggskott, med ont i knäna, med värk i axlarna. Och då kan jag känna mig lite glad över att med en självgående gräsklippare får jag minsann bra med motion utan att det frambringar allehanda kroppsliga krämpor. Och nyklippta gräsmattor är också vackra, och doftar jättegott. Så det så!

S6303805

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Gröna fingrar….not!

  1. Mia says:

    Tips! Zinkhinkar med fina planteringar finns att köpa färdigt, “placera” redskap på lämpliga ställen (typ planteringsspade), köp pelargoner och placera ut. Vips, så ser du ut som värsta trädgårdsfantasten!
    Från en som börjar tröttna på sin trädgård 😦
    Kram, Mia

  2. Lisa says:

    Trädgårdsnissen Lisa håller med ovanstående Mia, köp nån liten fin kruka med färdigt arrangemang. Köp en kaskadpelargon och sätt i en kruka, dom tål massor 🙂

    För mig är ogräsrensning ren meditation, man får så mycket sorterat i huvudet när man sitter där och pillar och drar, dock utan handskar 😉

    Och vet du vad, en stor fin klippt gräsmatta är fantastisk att se så strunta i att odla du 🙂

    ha en trevlig helg, själv ska jag då plantera, rensa, ………………………….. 😉

Leave a Reply

