Ett besök hos bilhandlaren…

Igår lyckades sambon övertala mig till att besöka x antal bilhandlare. Vi vill gärna byta bil eftersom Mazda’n trivs alldeles för bra hos farbror bildoktorn. Det vore kul att byta upp sig ett snäpp så vi tänker avbetalning.

På ett av bilköparställena måste man gå igenom “fin-avdelningen” innan man kommer ut på bakgården där de förvarar de bilar som befinner sig i vår prisklass. Vi kunde dock inte låta bli att stanna till bland de dyra o fina och dregla lite grann, dra in doften av läder, spegla oss i den absolut felfria och glänsande lacken. Och inte vet jag. Kanske hade vi klätt upp oss lite extra den dagen. Eller kanske vi utstrålade nån sorts förfining och extravagans. Kanske hade jag extra många kvitton i min plånbok så att den buktade så där jättemycket, ni vet. I alla fall, en ung och energisk försäljare kom emot oss i fyrsprång med den obligatoriska extra-mycket-hårgelé-frisyren och ett väldigt stort leende. Han trodde att vi var där för att storhandla, och jag vet inte vad som flög i oss men vi lät honom vara kvar i den villfarelsen.

Och som han pratade, och fjäskade och svansade runt oss. Visade den ena – för oss- absolut omöjliga bilen efter den andra, och vi hummade och nickade, provsatt och ställde någorlunda intelligenta frågor. När jag stannade till och beundrade en svart, lång, låg skönhet i 250.000 kronors-klassen gick försäljaren nästan ned i brygga.

Sen skulle de stänga och han skakade hand med oss, önskade oss välkomna tillbaka och då skulle han minsann se till att vi skulle få provköra några av de allra bästa bilarna. Och vi seglade ut därifrån med näsorna lite i vädret. Sen uppstod ett ögonblick av genans då vi insåg att vi skulle bli tvungna att kliva in i vår gamla malätna Mazda som stod parkerad utanför. Men dummare var vi ju inte utan att vi gick mot en betydligt finare bil på parkeringen och när försäljaren försvunnit ur sikte skuttade vi snabbt in i vår egen bil och fräste därifrån.

Löjligt? Ja, kanske. Men det var roligt, och faktum var att i flera timmar efteråt kände vi oss både rika och förmögna, och se det var en härlig känsla!

index

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Ett besök hos bilhandlaren…

  1. Annette says:

    Skrattade gott….vilken kul grej och roligt skrivet, det är allt ett eget släkte bilhandlarna…dom kan gott ha’t!

  2. Hahaha – underbart!

  3. Miafia says:

    Haha helt underbart!! =0)

Leave a Reply

