Blandat bandat…

Usch, idag hände en sån där grej som inte får hända när man är massageterapeut; jag skadade min hand! Jag skulle lyfta en 25-kilossäck med Caritsa-mat till en kundvagn, vagnj—ln fäller liksom ihop sig och mitt ena ringfinger böjer sig bakåt av smällen. Ajajajaj…. Men det är inte så farlig och i morgon är jag ledig. Det kommer säkert bli bättre tills på torsdag, men jag blir alltid så jäkla rädd när sånt här händer. Det är ju min försörjning som står på spel!

För ett par somrar sen skadade jag ett långfinger när sambon och jag klöv ved, tror att det blev en spricka i det och det är fortfarande lite stelt då och då. Jag lät bli att jobba i två dagar, men sen var jag igång igen även om jag inte använde precis det fingret. För ytterligare några år opererade jag bort en godartad tumör i/på halsen och skulle väl varit sjukskriven ett par veckor men var tillbaka efter fyra dagar med häftklamrarna kvar (jag såg ut lite som Frankensteins monster…). Jaha, berättar jag det här för att tala om vilken jäkla tuffing jag är, eller? Nej vars, syftet är snarare att beskriva arbetsförhållandena för oss egenföretagare. Vi har inte råd att vara sjukskrivna, så enkelt är det. Är man småföretagare har man i princip ingen sjukpenning, och ska man försöka få ersättning från FK är det så otroligt många blanketter att fylla i så det är inte värt de där hundralapparna. En kollega skulle sjukskriva sig för ett tag sen och han räknade till sjutton (17!) olika dokument som skulle in till FK, inklusive de två senaste årens bokslut.

För övrigt då? Vi har fått ett besked från Kronofogden. Kommer ni ihåg hästen Sammy som bodde hos oss förra året, vars matte inte betalade stallhyran? Vi anmälde ju henne till sist till Kronofogden och nu har vi fått ett slutligt besked att de har lagt ner utredningen när det gäller våra pengar, eftersom hon inte har något av värde och det är en hel lång rad med fordringsägare före oss i kön. Våra 9000:- är en fis i rymden i jämförelse… Men, vi försökte i alla fall. Det är jag nöjd med, att vi inte bara struntade i det utan faktiskt försökte. Men jag blir så brydd över att det finns folk som väljer att leva som hon. Hur kul kan det vara att ständigt ha fogden efter sig?

Det här blev ju ett ganska konstigt och spretigt inlägg. Hoppas ni har överseende. Jag var bara lite sugen på att skriva, liksom….

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Blandat bandat…

  1. Miafia says:

    Spretigt, rakt, från höger eller vänster spelar ingen roll …. det är alltid lika intressant o spännande att få hälsa på här. Hoppas nu ditt finger inte ställer till det! Åh jäkla tråkigt med de förlorade pengarna, tråkigt med sådana personer. Men deras liv verkar inte vara lätt nä, Beundrar din insats.

    Kramelikraaaaam / Miafia =0)

Leave a Reply

