Äntligen vårvarmt, tragisk kärlek och så lite Caritsa…

Äntligen! Första fikan utomhus, första gången hänga ut tvätten, första gången räfsa och vårstäda i trädgården. Många premiärer idag, den ena bättre än den andra.

DSCN4240  DSCN4242DSCN4241Vårfina rabatter och tvätten på tork

Sen är det lite tragiskt. Kommer nån ihåg att vi förra våren/sommaren hade en sädesärla som var förälskad i vår bil? Den är tillbaka igen, eller om det är en annan, men historien upprepar sig; Den försöker övertala sin egen spegelbild/vår bil att acceptera bomaterialet den har i näbben, och den försöker mata den. Fågelskrället bajsar över hela bilen och blir lätt hysterisk när vi kör iväg med bilen. Vad göra? Nu har vi täckt över sidospeglarna och framrutan men det är ju lite jobbigt att hålla på med. Tydligen är det mest sädesärlor som blir så där fixerade. Man kan ju inte låta bli att tycka synd om den…

Och så lite Caritsa. Idag blev hon förpassad till egen hage igen. Det blir för tufft att springa med de andra i den stora, geggiga hagen. Benet har svullnat igen, så  nu får hon gå för sig själv tills det har torkat upp ordentligt. Jag trodde hon skulle protestera och beklaga sig, men faktum var att hon inte hade något emot det. Lugnt och skönt, säger Caritsa.

_MG_31630_MG_31789_MG_31913_MG_32404Bilderna är tagna av Anna Järpe. (http://photoartbyanna.wordpress.com/).

“Hur blir det då?”, undrar folk. “Ska ni försöka sälja igen nu då?” Svaret är nej. Vi blir kvar ett tag till. Jag är kär i vårt hus, vårt hem. Vi har plöjt ner alldeles för mycket blod, svett och kärlek här i nästan tjugo år. Och ja, vi är lantisar. I alla fall jag. Jag inser hur mycket jag behöver tystnaden och friden här, naturen och att vara omgiven av allt gammalt. Sambon är nog mer sugen på att flytta. “You keep changing your mind”, suckar han. Och ja, det gör jag. Ändrar mig hit och dit, fram och tillbaka. Stackars sambon. Fast jag tror han är ganska nöjd han också med att vi blir kvar ett tag till. Som kompisen E. sa: “Ni får väl flytta sen när det blir för svårt för er att ta er fram med rollatorerna…”.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Äntligen vårvarmt, tragisk kärlek och så lite Caritsa…

  1. Hahaha! Ledsen, det är ju tragiskt men… den där sädesärlan skulle jag gärna komma och fota! 😉
    Tack för referenserna – Caritsa är en toppenmodell!

    • carinakinna says:

      Tack själv för att du tar så många fina bilder på henne!
      Sädesärlan verkar ha fattat vinken och gett sig av för att hitta en riktig flicka istället. Vi hoppas!
      Carina

  2. Suzanne says:

    Åh, hoppas det inte är så allvarligt med Caritsas ben och att det hjälper om hon får gå lite för sig själv. Håller tummarna för det!
    Visst är det härligt när man kan sitta ute och fika igen, känns som om det var hela evigheter sen sist. Jag har varit iväg en dag i veckan med ungarna på jobbet och ätit mellanmål utomhus hela vintern, men det är en helt annan känsla när värmen kommer och man slipper frysa. Jag jobbar som fritidspedagog i en skola i Älvsjö och vi har en utedag i veckan med varje klass.
    Nu längtar vi efter fler sköna dagar med sol och värne!
    Kram Suz.

  3. Stackars lilla fågel! Och ni kanske aldrig blir skröpliga när ni åldras, så det spelar ingen roll om det är rullatorväligt eller ej! Så tänker jag.

Leave a Reply

