Arbetslös eller arbetsfri?

Ja, ni vet. Det är ju det där gamla tankesättet: Är glaset halvtomt eller halvfullt? Hur vi mår och hur vi uppfattar saker beror ofta på vilken inställning vi har till själva alltet. Till livet. Just den här veckan har jag otroligt få bokningar. Typ två kunder om dagen till skillnad från genomsnittet på 25-30 kunder i veckan. Hur ska jag förhålla mig till det? Ska jag få panik och tänka på alla pengar jag inte tjänar? Nja, jag väjer att ha is i magen och njuta av ledigheten. Tänker att nån där ute i universum nog tycker att jag behöver vila lite. För det stämmer; jag har känt mig jättetrött och sliten på sistone. Kroppen har inte riktigt velat hänga med mig och min största önskan har varit att få sitta hemma i soffan, alternativt gå i tidig pension. Fast det där med pension är inget riktigt alternativ, det vet jag ju. Och egentligen vill jag inte sluta jobba, utan bara få ta det lite lugnt ett tag. Och den här veckan får jag det.

Så vad gör jag? Stickar, läser, skriver, promenerar i vårsolen, är i stallet, fikar med väninnor, tar små eftermiddagslurar (eller förmiddagslurar, vilket som behagas!), får egen massage. Ja, det är ingen hejd på lättjan och njutningen. Känns som semester. Och tänk att ja, jag får njuta. Jag ger mig själv tillåtelse att ha det bra. Klokt va?

Och så tänker jag lite på vad vi väljer att göra med våra liv. Hur stor plats det här med att jobba får ta. Det är viktigt att jobba, det tycker jag med. Jag gillar verkligen mitt arbete, och det är superviktigt att känna att man har ett syfte, en uppgift, att man behövs. Och så det där med pengarna, förstås. Det är ju också viktigt. Men ändå… Allt det andra då? Som man också vill göra, men som så ofta får komma i sista hand. Det där riktigt roliga. Jag har det bra, är ju egenföretagare och kan styra min tid lite som jag vill. Jag har lediga dagar här och där och ser till att jag hinner med att leva också. Inte bara jobba. Men alla andra? Ni som jobbar heltid, hur sjutton hinner ni med allt det där andra som man också vill göra i livet?

Jag pratade häromdagen med en kund som berättade att han har sagt upp sig från sitt heltidsjobb.
-“Jaha”, sa jag. “Och vad ska du göra i stället då?”
– “Jag vet inte”, svarade han. “Jag bara känner att jag inte vill vara kvar i ekorrhjulet längre. Jag kliver av. Jag har massor med roliga intressen som jag aldrig hinner med. Jag hinner inte ta hand om mig själv och min hälsa. Nu fyller jag femtio och jag vägrar att ha det så här längre. Jag ska försöka hitta ett annat sätt att leva och försörja mig på. Jag kliver av!”
– “Vad bra, det är inte många som är så modiga som du”, sa jag som kände igen mig i hans resonemang.
Även jag “klev ju av” för snart femton år sen, utbildade mig till massageterapeut och startade eget. Det blev ett sätt för mig att ta kontroll över mitt liv och min tid. Att göra något som jag fortfarande tycker är jätteroligt och spännande, även efter så här pass många år. Även om jag uppskattar min “semestervecka”. Och även om jag ibland, när jag är riktigt sliten, önskar mig ett lugnt och trevligt fast arbete. Med lagstadgad semester, sjukpenning och lönen in på kontot den 25:e.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Arbetslös eller arbetsfri?

  1. Annette says:

    Svårt att få tag på lugnt, trevligt och fast arbete i Sverige idag, vad jag förstår….folk håller ju fullständigt på att stressa ihjäl sig på sina arbetsplatser.Jag tror du har helt rätt i att någon därute i universum tyckte att du behövde en lite lugnare period. Njut av ditt fria liv så länge du kan klara dig på det du drar in, du verkar vara lite av en tusenkonstnär så det kanske kan födas nya idéer nu när du har tid att fundera lite.

  2. Johan Gunnbäck says:

    Ja, det var mycket klokt sagt av dig! Jag tror också att “livet tar hand om sig självt” när man behöver det om du förstår hur jag menar. Som exempel: En kompis till mig var helt slutkörd på jobbet o började dricka en hel del alkohol på fritiden för att kunna slappna av. Det slutade med att han bröt foten i tjänsten, fick opereras och därmed lugna ner sig betydligt under en längre tid. Han slutade dricka och kom sedan tillbaka som en ny människa, Jag har sett många sådana exempel och undrar just om det är någon högre makt som griper in och styr lite då och då för oss människor. Mannen som hoppar av vid 50-års ålder är modig och klok. I grund och botten handlar arbetet mest om att vara en skattekraft tycker jag. Jag hoppar av nu snart också men av helt andra orsaker. Jag har inte tid eller lust att vara skattekraft längre, nu behöver jag skatteåterbäring. O skit samma för mig vad andra människor anser om detta faktum. Jag kan hålla mig flytande ekonomiskt ändå, jobba med saker som jag kan, hjälpa människor laga o fixa deras båtar/fartyg när jag har lust.
    Det finns mycket mera att säga om det du skrev och det berör mig mycket! Bra Tulle!
    Kram!

    • carinakinna says:

      Vad skönt att höra att även du “kliver av”. I din situation känns det extra viktigt att verkligen ta vara på tiden och göra det som hjärtat känner är rätt och bra för dig.
      Bra Johan!
      Kram Carina

  3. Marie says:

    Jag bytte bana mitt i livet, skaffade mig en utbildning som jag blev klar med för tre och ett halvt år sen. Sen dess har det varit tufft, antingen jobbar jag alldeles för mycket eller alldeles för lite. För mycket innebär 6-dagarsveckor och det är för lite med en dag ledigt i veckan, för lite just nu eftersom jag inte har något jobb, det mår man inte heller bra av. Jag längtar efter ett jobbande som är lagom, både det jag vill jobba med och det jag måste för att kunna försörja mig. Men det är inte lätt.

Leave a Reply

