Nu ni…

Nu har jag ju gått här och laddat i mer än en vecka så får ni slå er till ro, hälla upp en kopp te/ett glas vin/en liten whisky, lägga upp fötterna på skrivbordet/lägga er i sängen med laptopen på magen och bereda er på ett låååååångt inlägg inkluderande obligatoriskt skriveri om Caritsa. Ok? Då kör vi:

Det har ju varit lite körigt på sistone, många olika saker som har strulat, krånglat och orsakat oro och bekymmer. Inte minst bilen. Jäkla bil, rent ut sagt! Nu är det något med bränsletillförseln, och trots att 4000:- försvunnit in på bilverkstadens konto så krånglar den. trasig-bilI morse när jag skulle skjutsa yngste sonen till bussen stannade den helt ett par kilometer hemifrån. Suck. När vi lite senare hade fått fart på bilskrället igen och var på väg mot stan (eftersom sonen naturligtvis missade bussen) brast sonen ut i ett: “Åh vad vi inte förtjänar att ha det så här!” Och jag förstod vad han menade men kände att jag var tvungen att hejda honom i hans tankegångar. För fastnar man i den fällan; offerfällan, strafftänkandet, vad har vi gjort för att för förtjäna det här osv. så är inte steget långt till självömkans svarta hål, och se där är inget kul att vara. Så jag brast ut i en liten morgonpredikan om att det finns ingen rättvisa och följaktligen heller ingen orättvisa (barn dör i cancer = det finns ingen rättvisa), shit happens – deal with it, ok bilen krånglar – vi får laga den, sälja den och skaffa en bättre, osv. Sonen såg måttligt road ut av mina klokheter, men var väl för trött för att protestera.

Även jag har ju föralldel känt att det har varit lite mycket på sistone, och härom morgonen sa jag till sambon: “Nu behöver vi nåt kul att se fram emot.” Och se, som ett brev på posten (eller snarare ett meddelande på Facebook) berättade äldste sonen att han kommer hem från Norge för att fira påsk med oss! Åh, så kul! Tre månader sen vi sågs. Han kommer i morgon.

Och så Caritsa då: Jag var i stallet idag. Hon stod i solskenet i sin egen lilla hage. Nöjd och lugn, ser de andra, äter bra, benet är nästan inget svullet längre. Även om hon fortfarande är rädd om det så känns det att det går åt rätt håll! Vi var ute på en liten promenad i solskenet. Hon verkade glad att komma iväg från stall och hage en stund, gick med huvudet högt och långa ivriga steg, även om det gick lite stelare och långsammare på hemvägen.  Vi gick bara en liten sväng men det kändes bra. Bra känns det däremot inte för hennes kompis Almando som inte förstår varför hon ska gå i en egen hage. Han vill ju jaga henne och leka med henne! Det kan han glömma. Inte förrän hon är kry nog att sätta gränser för honom.DSCN2474

Det här fotot togs för tre år sen.

Jaha, vad mer? Friskhuset har fått en ny hemsida, den kan beses HÄR. Jag kan varmt rekommendera Pete Ekman på Go4creative om nån behöver en fräsch hemsida.

Våra sommargäster gräsänderna gjorde helt om i vinterkylan och försvann igen, till öppet vatten i stan förmodar jag. Men i morse kom de tillbaka för ett andra försök. Jag undrar hur de bestämmer sig, hur de kommer överens. Har de en dialog? Ett samtal? Säger honan t.ex.: “Hördu älskling, är det inte dags att vi flyger till Onstorp igen? Nu är det ju varmare ute.” “Mmm”, säger kanske hanen med näbben full med sjögräs eller vad de nu äter. “Det har du rätt i. Hey ho, let’s go.” Eller? Hur kommunicerar de?

Nåväl, nu har det hunnit bli dags att börja med kvällsmaten. Blir det inget mer inlägg före påsk så passar jag på att önska en riktigt skön och mysig påskhelg!

påsk

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Nu ni…

  1. Oskar says:

    Du har ju själv en väldigt fin blogg. Hoppas allt ordnar upp sig med bilen och att du får en härlig påsk! Oskar

  2. Thomas Nilsson says:

    Efter att under dagen ha varit tvungen att blocka en idiot på min egen website känns det otroligt befriande att läsa din vackra blogg och de kärleksfulla kommentarerna. Du är fortfarande en pärla i mitt liv. Puss och kram.

  3. Annette says:

    Härligt att läsa om ert liv, precis som det är med alla “ups and downs” – vi har också bilproblem…maken krockade den ganska rejält, den blev bara skrot men maken klarade sig helt utan skador, det var det allra viktigaste.
    Befinner mig just nu i snöoväder – vi tog en tripp till i Wien och Bratislava för att fira makens födelsedag, vi längtar hem till olivlunden….
    Kram och fortsatt Glad Påsk!

Leave a Reply

