Skrivarcirkeln och det här med äldre män…

Skrivarcirkeln, ja. Kanske någon undrar hur det var? Hur det gick? Jo tack, det var både kul, trivsamt och mycket givande. Jag hade med prologen till min “roman”, och bara det att högt läsa upp den för de andra gav aha-upplevelse. Den var för lång! För upprepande. För…ja, en massa saker. Och kommentarerna från de andra deltagarna; “Hur tänkte du där?” “Det där, ska det verkligen vara med?” “Tänker man verkligen så när man är snudd på medvetslös?” osv, osv… Verkligen bra och nyttigt. Hem och arbeta om, korta ner, stryka, tänka om. Och så, åt andra hållet. Att tänka till omkring de andras texter, komma med konstruktiv kritik. Kul och stimulerande! Jag längtar redan till nästa vecka. Då ska de få bita tag i kapitel 1.

Och så det där med äldre män. Man kan också säga gamla gubbar. En speciell generation, den sista av sitt slag och det finns inte många kvar nu. Någon minns kanske att jag för nåt år sen hjälpte G.  94 år att sammanställa hans memoarer? G. som varit företagsledare, innovatör och intresserad av teknik sedan barndomen. Enkel bakgrund, 6-årig folkskola, för övrigt självlärd, kämpat sig fram och upp, ödmjuk och både teknik- och människovänlig. Som både hör och ser dåligt nu, men hjärnan är knivskarp och intresset för den nya tekniken fortfarande på hög nivå. Jag blir minst sagt imponerad, jag som redan såhär i femtioårsåldern tycker att det är jobbigt med allt det nya…

I dag fick vi kontakt med ännu en äldre man, en av den gamla stammen. L. som varit uppfinnare i större delen av sitt liv tog kontakt med oss för översättning av en ansökan för världspatent för en uppfinning som han arbetat med i femton år. Eftersom han var orolig för spionprogram vågade han inte mejla texten utan vi åkte hem till honom och hämtade. Fråga inte mig vad det handlar om, nåt med transformatorer tror jag. Jag lade pannan i intresserade veck, nickade och hummade medhållande medan sambon – som är ungefär tvåtusen gånger mer tekniskt kunnig än jag – och L. vecklade in sig i tekniska detaljer. Nämnde jag att L. är säkert 80 år? Kanske mer till och med. Hans fru bjöd på te och nybakade bullar. Och jag blir så imponerad av dessa äldre män som vägrar ge upp, vägrar vika ner sig vare sig för ålder eller ny teknik utan anammar det nya. Använder det. Ålderdomshemmet är tusen mil bort, typ. Åh, vad jag önskar att även jag ska kunna behålla min nyfikenhet, mitt intellekt (nåja) och min vilja till att förbli levande även när jag är gammal. Jag ska använda de här gamla gubbarna som en källa till inspiration!

ritning

Det här är inte L:s uppfinning utan bara en illustration av digniteten av hans uppfinning. Eventuella industrispioner göre sig icke besvär! 😉

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Skrivarcirkeln och det här med äldre män…

  1. Annette says:

    ett sätt att behålla sin ungdom är att flytta till Grekland och bli olivbonde, man hinner helt enkelt inte med att bli gammal….olivoljan gör sitt till också, används både in- och utvärtes.

  2. Weronica says:

    Hej.
    Vart har du hittat bilden på ritningen? Vi är ute efter att hitta en gammal teknisk ritning att göra en affisch att sätta upp på väggen på kontoret, men verkar vara svårt att få tag på något.

Leave a Reply

