Vad är väl en räkning från hyrbilsfirman…

Ja, ni minns ju kanske att vår bil behagade lägga av dan före dan? Och att vännen A var en ängel och bogserade hem oss och skjutsade in oss till stan så vi kunde hyra oss en bil? Och sen blev det ju jul med vidhängande helgdagar, vilket innebar att bilen blev stående hemma på gården eftersom det inte gick att uppbringa någon öppen bilverkstad. Och hyrbilstaxametern tickade på…

Dessutom behagade vädret spela oss ett spratt. Det töade och sen frös det på och jag förväntar mig inte att ni minns det, men för snart två år sen bloggade jag om den branta uppförsbacke som leder från vårt hus, och hur den ibland under vissa väderomständigheter på pin kiv förvandlas till en iskana: (https://idagtankerjagpa.wordpress.com/2011/01/12/det-har-med-vinter/). Det var inte riktigt lika jäkligt den här gången men nästan, så att ta sig upp med en bil var fullkomligt tillräckligt. Att överhuvud taget tänka sig att ha ytterligare en bil på släp var bara skrattretande så vår gamla trasiga bil fick stå kvar där den stod. Och hyrbilstaxametern tickade på…

Men i morse var vi ute tidigt och kollade in iskaneläget, tittade på varandra och sa: “Nu eller aldrig!” Fram åkte bogserlinan, ett antal böner riktades mot alla goda makter, den himmelske fadern och alla andra som eventuellt lyssnade just då och iväg for vi. Full fart uppför backen och tänk att det lyckades! Och vi tog oss till verkstaden som ingenting; alla rondeller var tomma när vi kom tuffandes, alla trafikljus var gröna – ibland känns det verkligen som att man får hjälp från ovan. Och i kväll var vi och hämtade bilen igen. Tvåtusen kronor fattigare blev vi, och det var för sent att lämna tillbaka hyrbilen idag så det blir ett dygn till. Och hyrbilstaxametern tickar på…

Men va sjutton! Det kan det väl vara värt? Vi har fått den stora glädjen att susa runt i en nästan sprillans ny Hyundai istället för vår gamla Mazda från -96 i nästan en vecka! Jag har fått vara en prinsessa bakom ratten, fått känna mig riktigt cool och modern! Bara en sån sak! Dessutom – när man sätter saker o ting i perspektiv så händer det så otroligt mycket värre saker. Inte långt hemifrån oss inträffade en trafikolycka häromdagen med allvarliga personskador som följd. På tv:n ser vi bilder från Syrien där det ligger döda barn på gatorna. Några av mina bloggvänner kämpar mot allvarliga sjukdomar. Så vad är väl en räkning från hyrbilsfirman? Egentligen?

hyundai

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Vad är väl en räkning från hyrbilsfirman…

  1. Johan Gunnbäck says:

    Kul o lyckosamt bloggat med en mycket fin underton av livets verklighet! Bra! Kram! (HSP?)

Leave a Reply

