Söndagstankar…

Den disiga grå vinterdagen går mot sitt slut utanför fönstret. Jag sitter och jobbar med Mattias Klums texter, bläddrar i hans och Johan Rockströms fantastiska bok: Vår tid på jorden – välfärd inom planetens hållbara gränser. Det är sambons födelsedag och snart väntar tårta och tända ljus. Yngste sonen sitter i rummet bredvid och skapar musik på datorn. Frid och ro.

Jag var i stallet en sväng och tittade till min gamla häst. Hon mår bra, är blank och fin och ser glad ut. Det är märkligt och samtidigt skönt med distansen som finns mellan oss nu. Det känns mer som ett “normalt” matte-hästförhållande än som den symbios vi levde i förut. Jag tror att det är bra, i alla fall för mig. Hon är en häst bland de andra i flocken, varken mer eller mindre även om hon har en speciell och egen plats i mitt hjärta, förstås.

Igår var sambon och jag i stan en sväng och stötte på reservsonen M och hans bror. Det blev stora kramen förstås och en gemensam fikastund och prat. En stund senare sprang vi på en av yngste sonens barndomskompisar. Även från honom blev det stora kramen och lite glatt småprat. Det kändes så bra, och när vi sen berättade det för yngste sonen sa han, som om det var den naturligaste saken i världen: “Ja, men det är väl klart. Vårt hus har ju alltid varit så varmt och välkomnande för alla våra kompisar. Klart de blir glada att se er. De växte ju upp hos oss, typ.”

“Varmt och välkomnande”. Precis så. Precis så ville vi att det skulle vara. Precis det hemmet ville vi skapa för oss, våra barn och andra. Och tydligen har det varit så också. Något rätt gjorde vi! Det har alltid varit många barn och ungdomar hos oss, och de har verkat trivas. Precis som vi har trivts med allt stoj och liv omkring oss. Åh, vad det känns bra:)

Nu väntar tårtan!

 

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Söndagstankar…

  1. annika says:

    Vilken underbar kommentar! Och det är sådana handlingar och ord som blir kvittot på att man gjort något bra. Kram och ät en stor tårtbit!

Leave a Reply

