Poliser, poliser – överallt poliser, eller “Jag har inte gjort nåt!”

Ni ska inte tro att det är långtråkigt och händelsefattigt ute på landet inte. Nej, ibland händer det grejor, minsann! I dag åkte jag till stallet. Till saken hör att det här stallet ligger långt ute på bondlandet, närmsta granne är väl en kilometer bort typ, och runt omkring finns bara fält och små grusvägar.

En av tjejerna i stallet skulle ut och rida, och när jag en stund senare tittade ut kom hon och ledde hästen tillbaka följd av en polisbil som kröp fram. Oj, tänkte jag. Har det hänt nåt? Men tjejen o hästen såg friska och krya ut. Rätt som det var dök det upp en andra polisbil efter den första, och sen kom en tredje från ett annat håll. Och snart surrade en polishelikopter omkring i luften ovanför mig.

Man har ju nån sorts ryggradsreflex som snabbt som attan formulerar tanken: Vad har jag nu gjort?? Den där inbyggda skuldkänslan verkar finnas hos de flesta. Men till och med jag var ju tvungen att inse att även om jag kanske till äventyrs hade glömt att skrapa alla rutorna på bilen ordentligt, eller kanske inte betalt in alla mina räkningar i tid så skulle det inte kräva en polisinsats av den här digniteten.

När tjejen kom tillbaka till stallet kunde hon berätta att polisen höll på med en övning. Tydligen skulle de träna på att jaga folk i snö, och polishelikoptern öva sig på att landa på snöig grusväg. Det tog en stund innan jag kunde åka hem eftersom grusvägen var blockerad av en helikopter, fyra polisbilar och åtta poliser… En märklig upplevelse måste jag säga.

När de äntligen var klara och släppte förbi mig blev det så att alla polisbilarna skulle åt samma håll som jag, så där kom jag med en diger poliseskort efter mig, kilometer efter kilometer. Gissa om jag höll hastighetsgränsen och gissa om det var skönt när jag äntligen fick svänga in på vår lilla grusväg. Ja kära nån; livet på landet – inte en tråkig minut! 😉

polis

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Poliser, poliser – överallt poliser, eller “Jag har inte gjort nåt!”

  1. Johan Gunnbäck says:

    Ha ha ha,,Oförskämt av dom att låta dig vänta! Men de ville väl se till att en polisdotter hade det bra! Heli-piloten är en kompis till mig, Jag ska prata allvar med honom och påtala det olämpliga i sådant uppträdande! Vi brukar flyga över Sthlms skärgård ibland.för att det är så vackert o för att kolla upp möjliga ankringsplatser/militära bryggor åt mig..Kram!

  2. Miafia says:

    Hahaha underbart … skulle viljat se dig åka där med alla polisbilar! Spännande saker händer allt på vischan då o då minsann! Ha en trevlig Luciadag nu!
    Kramelikraaaam / Miafia =0)

Leave a Reply

